torsdag 30 september 2010

Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans - Anna Gavalda

(Jag vet, bilden är jättesuddig, men omslaget är så fint så jag ville ha med det i alla fall...)

Jag köpte den här novellsamlingen för tre år sedan och den blev läst först nu. Inte för att jag trodde att den skulle vara dålig, tvärtom, men jag är inte stor på det här med noveller. De här novellerna är bra. De är till och med väldigt bra. De är nära, tänkvärda, ibland sorgliga ibland lite roliga. Jag njöt av läsningen. Men ändå. Jag vet inte. Det här med noveller passar inte riktigt mig.

Jag är den som gärna läser tegelstenar. Som inte är rädd för en tjock bok. Det får gärna ta lite tid att läsa en bok. Jag gillar när en berättelse går på djupet, när man lär känna karaktärerna och man börjar känna med dom. Man gottar in sig riktigt i boken, och det känns som en hel liten ny värld man går in i. Man försvinner in i den. Det gillar jag!

Åter till den här boken. Den är väldigt bra, men det är noveller. Jag blev nyfiken på en del av karaktärerna, och jag blir nästan lite irriterad för att jag inte får lära känna dom mer. Inte så att jag nödvändigtvis måste veta hur det ska sluta, men jag vill veta mer om karaktärerna. Hur de hamnat där de är, varför det blev som det blev, hur de känner över att det blev som det blev. I novellen får jag bara ta del av ett kort ögonblick. Det räcker inte för mig.

Jag älskar Anna Gavalda, och det gör jag ännu mer efter att ha läst den här boken! Men jag är glad att hon även skriver romaner. Tjocka romaner :)

5 kommentarer:

  1. Jag läste mycket noveller förut, men det var länge sedan nu. Jag kan också bli lite frustrerad av att man får veta så lite och att historierna som berättas ofta känns lite rumhuggna. Är dock sugen på Inger Edelfeldts senaste novellsamling.

    SvaraRadera
  2. Just dessa noveller är ju extremt korta, som miniatyr noveller och jag hade samma invändning att jag ville veta mer om karaktärerna. Jag kunde absolut inte läsa flera i rad för jag hade svårt att "inse" att det ine var ett nytt kapitel som började utan en helt ny historia. Sen är själva berättelserna jättebra, men...

    SvaraRadera
  3. Jag vet nog inte vilken Inger Edelfeldts senaste novellsamling är...

    Jag vet! I början av boken vilade jag mellan "kapitlen", men sedan läste jag lite mer än halva boken i ett svep. Kanske inte det bästa sättet, men jag gillade nog det mer än att bara läsa lite då och då.

    SvaraRadera
  4. Har denna här i någon hylla, har inte heller läst den, men Gavalda står näst på min "att-läsa-lista".

    SvaraRadera
  5. Har du inte läst någon bok av Anna Gavalda? Hon skriver så fint! Jag tror du kommer gilla henne :)

    SvaraRadera