fredag 1 oktober 2010

Bokbloggsjerka

Det har varit en liten paus i Annikas jerka nu när det har varit så mycket med bokmässa och allt, men nu är allt som vanligt igen, avunden i mig har börjat lägga sig mot alla som var på bokmässan och jerkan börjar igen.

Allt som krävs för att vara med är att du har en blogg, och ett intresse för böcker. Var gärna med, det är ju alltid roligt att hitta till nya fina bloggar!

Denna veckan undrar Annika om vi skriver recensioner under tiden vi läser eller om vi väntar till vi har läst ut hela boken.

Jag skriver alltid recensionen när jag har läst färdigt boken, men när jag är inne på slutet av boken går jag ofta och tänker lite vad jag ska skriva om, vad jag tyckte om boken egentligen. Sedan jag startade min blogg har jag helt klart börjat reflektera mer över vad jag läser. Handlingar, karaktärer, språket. Innan bloggen hoppade jag oftast direkt till nästa bok, utan att reflektera så mycket efteråt. Jag reflekterade även då under läsningen, men inte lika mycket efter boken som jag gör nu.

Om jag läser ett fint stycke i en bok brukar jag skriva det för sig självt i ett eget litet inlägg när jag fortfarande håller på med boken. Likaså ibland om jag läser något som får mig att tänka mycket på något, så skriver jag också det i ett eget inlägg. Annars blir det att jag glömmer vilken sida det och det var på, och tankarna kan också försvinna ibland. Lite svinn får man kanske räkna med, men jag minimerar den risken genom att skriva det direkt i bloggen. Jag har även nästan alltid penna och papper i närheten när jag läser så jag kan skriva ner vilken sida ett visst citat eller fint stycke är på.

2 kommentarer:

  1. Först och främst: Vad fint du har gjort på bloggen!

    I enstaka fall kan jag ta upp några tankar, ett citat eller liknande från en bok i ett enskilt inlägg men för det mesta väntar jag med att skriva någonting alls förrän jag har läst ut boken och det är dags för en recension.

    SvaraRadera
  2. Tack :)

    Det är inte ofta jag skriver citat ur boken innan recensionen heller, men det är inte heller vanligt att jag skriver citaten i recensionen, men jag har tänkt att jag kanske ska börja med det. Får se. Jag gör ju så olika när jag recenserar böcker. Ibland pratar jag om handlingen också, och ibland blir det bara några tankar om boken. Så vem vet, snart kanske det dyker upp citat i recensionerna!?!

    SvaraRadera