lördag 7 augusti 2010

Jag ska läsa litteraturvetenskap!!

Jag ansökte sent till högskolan/universitetet, men nu har jag fått reda på att jag har kommit in på mitt första val. Jag ska läsa Litteraturvetenskap! Den är på 30p men jag kommer läsa på halvfart, och jag ska läsa på distans. Det ska bli så himla kul!!

Men hjälp vilken lång litteraturlista, och hjälp vilka dyra böcker vissa av dem är!

Och undra om jag vet vad jag har gett mig in på... Jaja, det ska i alla fall bli intressant och det är en kurs jag länge velat läsa men inte kommit mig för att söka förrens nu. Har ni där ute läst Litteraturvetenskap? Hur var det i så fall?

13 kommentarer:

  1. Jag har läst ganska många små litteraturvetenskapliga kurser när jag läste språk. Förra hösten började jag litteraturvetenskap A men var tvungen att hoppa av då jag på grund av personliga skäl hamnade långt efter de andra redan från början. Nu ska jag emellertid börja om och jag ser verkligen fram emot det. Ja, kurslistan är en kilometer lång så det gäller att planera sitt läsande och pluggande för att få det att gå ihop (framför allt om man jobbar samtidigt som jag gör).

    Vid vilket universitet ska du läsa? Jag ska läsa via Mittuniversitetet... vem vet, vi kanske blir klasskamrater :-O)

    SvaraRadera
  2. Jag ska också läsa via Mittuniversitetet! Den på halvfart och enbart distans. Ska du också det? I vilket fall så kan vi ju hjälpa varandra..!?

    SvaraRadera
  3. Ja, det ska jag :-)

    Visst kan vi hjälpa varandra. Hur vi ska lägga upp det kan vi väl återkomma till när kursen börjar?

    Jag har faktiskt redan tjuvstartat att läsa lite då litteraturlistan inte är av denna värld. Jag jobbar heltid så jag måste hela tiden se till att ligga steget före. Tur att jag älskar litteratur då det är ex antal tusen sidor som skall läsas innan A-kursen är slut :-)

    SvaraRadera
  4. Jag vet! Jag har beställt några böcker idag och igår. Vilka böcker är det du börjat läsa?

    Det behöver inte vara så stort, det är bara skönt att ha någon att prata med kurslitteraturen om :)

    SvaraRadera
  5. Jag har börjat läsa Litteraturhistoriens grundbegrepp, Vad är litteraturvetenskap och Lyrikens liv....

    Det jag tycker är jobbigast med hela alltihop är att det är vansinnigt mycket lyrik som skall läsas och dikter och jag är ingen lyckad kombination :-(

    SvaraRadera
  6. Haha, va skönt att höra! Inte jag heller! När jag satt igår och läste om den deldursen tänkte jag herregud, hur ska det här gå??

    Jag tänkte, har du Google wave? För det kanske är ett bra sätt att försöka diskutera dikter och vad de 'egentligen' betyder :)

    SvaraRadera
  7. Nej, det har jag inte men jag kan väl alltid skaffa. Ja du, jag kan verkligen behöva en likasinnad att diskutera dikter med.

    Det är inte betydelsen av en dikt vi i första hand ska utröna utan det är snarare dess "uppbyggnad", det vill säga vilken versfot den har och sådana saker. Så var det i alla fall när började läsa kursen förra hösten. Mörker! :-)

    SvaraRadera
  8. Oj, hjälp mig! Vad har jag gett mig in på? Jag kan ingenting om sånt... Det här kan bli intressant :) Förhoppningsvis lär man sig någonting på vägen...

    Kolla om du kan skaffa wave, jag tror det är ett bra sätt. Då kan vi båda skriva när som helst och diskussionen ligger kvar, men vi kan också skriva 'live' till varandra (och det ligger också kvar). Eller vad tycker du?

    SvaraRadera
  9. Oroa dig inte: jag kan inte heller någonting om sånt men vi är på skolan för att lära ... det kommer att gå skitbra ska du se! :-)

    Jag var inne och tittade lite på Google Wave och vad jag kunde förstå så kostar det pengar och pengar är någonting jag inte har gott om. Har jag förstått det hela rätt eller finns det en gratisvariant också?

    Förresten: Det verkar som att jag lades till två gånger under din rubrik "Bloggintresserade", eller?
    Om det är så så hoppas jag att du kan redigera bort den ena som heter "Följare"... Jag vill ju inte stalka någon :-)

    SvaraRadera
  10. Vad härligt med Litteraturvetenskap :) Har själv också läst det fast det var några år sedan. Får nog gå in och titta på kurslitteraturen. Kul och se om där är någon spännande bok att läsa :)

    SvaraRadera
  11. Annika, Vad jag kan se är du bara en 'följare'. Om du inte går under två olika namn?

    Jag har google wave som gratis. Jag blev i och för sig inbjuden. Jag bjuder gärna in dig, men jag måste först kolla upp hur man gör :)

    BokMamma, Ja, det ska bli jättekul! Lite synd bara att det är online, så man har inte samma möjlighet att diskutera det man läser med klasskamraterna...

    SvaraRadera
  12. Min mailadress är: abrahamsson97[at]gmail[dot]com :-)

    SvaraRadera
  13. Okej, då har jag skrivit in din adress. Det står dock att det kan ta ett tag innan det blir klart. Du kan väl höra av dig om hur det går!?

    SvaraRadera