söndag 8 augusti 2010

Cornelis födelsedag

Den 8:e augusti 1937, för exakt 73 år sedan föddes Cornelis Vreeswijk. För mig är han den största trubaduren Sverige har haft. Visst, Bellman och Taube är också stora, men jag lyssnar mest på Cornelis. Jag älskade Brev från kolonien när jag var liten. Och vem har inte ältat I natt jag drömde i skolan? Vi sjöng också Somliga går med trasiga skor. (Två låtar som för övrigt jag tyckte blev mycket, mycket bättre när jag blev lite äldre!) I högre tonåren var det Hönan Agda och Polaren Per är kärlekskrank jag fick upp öronen för. Jag hade en gång en båt är alldeles, alldeles underbar... Lika så Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind. Om jag vore arbetslös är så vacker (som även Johnny Cash sjunger, fast då heter den If I were a carpenter). Och Telegram för en bombad by älskar jag..

Ja, idag blir det till att lyssna mycket på Cornelis :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar