tisdag 31 augusti 2010

Bokgeografi - Irland

Linda har startat en ny utmaning hon kallar Bokgeografi, och jag vill gärna vara med! Denna första vecka handlar det om Irland.

1. Berätta om  en bok du läst som utspelar sig på Irland eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Marian Keyes, allas vår chick lit-drottning, passar in här som handen i handsken. Hon kommer från Irland och hennes böcker utspelar sig där.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Irland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

C.S. Lewis föddes på Irland. När jag var liten hade jag bland andra Häxan och lejonet och jag vet att jag gillade dom. Skulle vara kul att läsa om dom någon gång, men jag har nog inte kvar de exemplaren jag ägde när jag var liten...

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Irland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag har ännu inte läst Odysseus av James Joyce, och den vill jag läsa!

3 kommentarer:

  1. Det var länge sedan jag läste James Joyce, vet att jag tyckte den var bra, men skulle aldrig kunna berätta något närmare om den...

    SvaraRadera
  2. Det blir lätt så när det var länge sedan man läste boken. I alla fall blir det så för mig :)

    SvaraRadera