lördag 21 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - del 7

Linda har ställt frågor på bokstaven G.

1. Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?

Jag vet faktiskt inte. Kommer inte på någon.

2. Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?

Jag gråter sällan av böcker. Nu var det dock väldigt länge sedan jag läste en riktigt sorglig bok. Får nog av det på andra ställen. Jag skärmar nog av lite och sätter upp en mur när jag läser, det kommer för nära annars.

3. Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!

Jag läser i stort sätt aldrig om böcker. Det är dock något jag ibland funderar över att göra, men har inte blivit av än. Så oftast blir det nog diktsamlingar jag återkommer till.

Början på Paul Austers Orakelnatten läser jag ofta. Bara de första sidorna. Tycker de är så bra och jag tröttnar aldrig. Den boken borde jag läsa om. Gillade den så mycket, så mycket!

4. I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in fyra gäster till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?

Jag har ingen koll på författares personligheter, men jag skulle nog välja Karin Boye, Hjalmar Söderberg, Virginia Woolf och Sylvia Plath. Ingen munter grupp kanske, men jag tror det kan bli intressanta diskussioner.

Vi kommer självklart prata om deras böcker och skrivande. Även vilka böcker de tycker om att läsa. Sedan vill jag också prata om deras liv. Vad de gick igenom. Vilka problem de stod inför, både angående skrivandet och rent känslomässigt. Om kärleken, den lyckliga och den olyckliga. Livet, döden.

4 kommentarer:

  1. Vilken höjdarmiddag, udda typer kan jag tänka mig, men fascinerande personligheter verkar de ha varit.

    SvaraRadera
  2. Du är självklart bjuden ;)

    SvaraRadera
  3. Trevligt! Tänk att få träffa dig som skrivit Bibeln och allt...

    SvaraRadera
  4. Hahaha, ja, om du gör bra ifrån dig kanske du kan få ett kapitel för dig själv :)

    Lindas tio budord eller någon liknande kanske...

    SvaraRadera