lördag 7 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - del 4

Dags för bokstaven D i Lindas Bokfrågornas ABC.

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favoritförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Oj, svårt. Men jag måste säga att jag är ett stort fan av Jo Nesbø. Jag gillar alla hans böcker (har dock inte läst de två senaste än) och de blir bara bättre och bättre! Jag är även mycket förtjust i hans huvudkaraktär Harry Hole. Jag gillar också Arne Dahls böcker. (Ville bara få med det också...)

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Oj, jobbigt. Jag läser nästan aldrig drama längre. Det var nog mest på gymnasiet jag gjorde det. Jag vet att jag läste En midsommarnattsdröm av Shakespeare och att jag tyckte om den. Jag tänker ofta, speciellt runt bokrea-tider, att jag ska köpa på mig Shakespeare och läsa, men än så länge har det inte blivit av. Det har väl funnits för många andra böcker som pockat på min uppmärksamhet...

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

The sky is the limit känns det som. Jag älskar tv-serier nästan (bara nästan!) lika mycket som jag älskar böcker. Däremot har jag inte nödvändigtvis läst boken även om jag gillar serien. Dexter är ett sånt exempel. Är lite rädd för att läsa böckerna, rädd för att jag ska bli besviken. Med True Blood är det nästan tvärt om. Jag har sett några avsnitt, och efter att ha läst första boken Död tills mörkret faller av Charlaine Harris har jag tänkt att köpa hem första säsongen och titta på den från början, i ordning. Jag gillar självklart serien Sex and the City, men även Lipstick jungle av samma författare. SATC har jag läst, men inte den andra. Jag får nog sluta nu så jag inte tråkar ut er allt för mycket :)

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

Håkan Nessers Människa utan hund utspelar sig mestadels i december. Detta är den första romanen i hans Barbarotti-kvartett. Jag har läst de två första delarna om kriminalinspektören Gunnar Barbarotti, och jag rekommenderar båda! Del två heter En helt annan historia.

5. Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med?

I mitt hem diskrimineras ingen. Jag älskar alla lika mycket. Jag har jättesvårt för att göra mig av med böcker. Går inte. Så de får vackert vara kvar här hemma i mina väldigt överfulla bokhyllor :)

7 kommentarer:

  1. Sex and the city slukade jag för några år sedan och jag kan se ett och annat avsnitt än i dag.

    SvaraRadera
  2. När det gick på tv första gången satt jag klistrad framför tvn! Jag äger idag en box med alla säsonger trots att jag sett alla avsnitt hur många gånger som helst. Eller kanske just därför...

    SvaraRadera
  3. Hur pinsam Samantha än kan vara ibland så är hon fortfarande min favorit bland dessa fyra underbara kvinnor :-)

    SvaraRadera
  4. Jag älskar Harry Hole, men i senaste boken blev jag riktigt förbannad på honom. Tycker också mycket om Barbarotti, lite mer lagom så där. Har andra boken i hyllan och blir rätt sugen på den nu.

    SvaraRadera
  5. Annika, Jag gillar alla fyra men favoriten måste jag säga är Miranda. Hon är tuff, smart och framförallt rolig :)

    Enligt O, nej, nu blir jag ledsen... Vilken bok var det? Var det Pansarhjärta? Jag har Snömannen som väntar på mig i pocket här hemma. Jag blev sugen på del 3 som även den väntar på mig här hemma...

    SvaraRadera
  6. Snömannne är hur bra som helst och många tyckte att även Pansahjärta var skitbra, så det är inte alls säkert du tycker som jag. Läs dem i ordning bara!!! Nesbös böcker hänger ihop från del tre och framåt med fall som sträcker sig över flera böcker.

    SvaraRadera
  7. Oj, jag var nog lite otydlig. Med del 3 menade jag Nessers bok. Jag har läst Nesbøs böcker i ordning, och det är Snömannen som står näst.

    Men jag håller helt med, man 'ska' läsa dom i ordning :)

    SvaraRadera