tisdag 19 oktober 2010

Vilka klassiker är läsvärda?

Jag har läst en del av böcker i mitt liv, men av någon anledning har jag aldrig haft någon riktig klassiker-period. Jag har inte läst så många "rena klassiker". Men det ska det bli ändrig på. Här ska läsas klassiker! Så, vad säger ni? Vilka ska man läsa? Vilka är riktiga läsupplevelser och vilka är fallgroparna? Jag har ena ögat på Lolita och andra på Dödssynden. Andarnas hus känns också lockande. Och Sylvia Plath. Jag började på Brott och Straff för ett tag sedan, men är nu på sluttampen på Det, så jag är inte inne på att läsa en tegelsten i den klassen till just nu...

8 kommentarer:

  1. Jag brukar säga att man bör läsa två klassiker: Mörkrets hjärta och Processen.
    Varför? Jo, det är så ofta man läser/hör citatet mörkrets hjärta i olika sammanhang, de utforskar sitt eget mörkrets hjärta osv. Även en Kafka liknande process hör man ofta.
    Har du läst böckerna förstår du lättare vad som menas.
    Sen finns det ju många andra, Främlingen av Camus t.ex.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Alla klassiker är läsvärda, det är därför de har blivit klassiker! :) Några av mina favoriter är:
    Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez
    Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
    Pesten av Albert Camus
    Och solen har sin gång av Ernest Hemingway
    Klockorna i Bicêtre av Georges Simenon
    Moby Dick av Herman Melville

    Jag tror Hundra år av ensamhet är rätt bra att börja med om man inte har läst så många "klassiker", eller nån av de du nämner! Lolita vill jag själv läsa snart! Brott och straff tyckte jag var tungläst, jag kanske var för ung jag vet inte.

    SvaraRadera
  3. Hundra år av ensamhet är en av mina favoriter och Midnattsbarnen av Salman Rushdie

    SvaraRadera
  4. Violen, båda de böckerna har jag hemma. Jag tror jag läste delar ur dom någon gång för länge länge sedan, men jag har tänkt att jag ska läsa hela. Mörkrets hjärta blev jag sugen på!

    Emma, ja, det är klart, men alla klassiker är ju faktiskt inte läsvärda. Jag vet när jag läste Anna Karenina (läste bara del 1 på 500 sidor) tyckte jag att en femtedel var lysande och resten sååå trååå(gäääsp)ååkig!!!

    Gösta Berlings saga har jag ju precis läst och recenserat här på bloggen :)

    Bokmamma, hundra år av ensamhet har jag här hemma i en skön orange pocket. Jag tror att den är jättebra, men jag sparar lite på den ett tag till. Har snart läst ut Det, så jag vill sluka några böcker nu först innan jag lägger hela min uppmärksamhet på den :)

    SvaraRadera
  5. Precis som en del av de andra tycker jag att "Hundra år av ensamhet" är en lysande bok. Det är en sådan bok som hade varit kul att prata om i en bokcirkel.
    Om "Svindlande höjder" hör till klassikerna tycker jag att den är ett måste, det är min absoluta favorit!

    SvaraRadera
  6. Svindlande höjder läste jag för något år sedan. Jag gillade den, men jag älskade den inte. Det kan ha berott på omständigheterna, livet, att jag inte uppskattade den så mycket just då som jag skulle gjort annars. Det är därför jag vill se till att jag läser Hundra år av ensamhet när omständigheterna är de rätta!

    SvaraRadera
  7. Tyckte Hundra år av ensamhet var skittråkig rent ut sagt. Välj Andarnas hus istället, eller Dödssynden, den är riktigt bra.

    SvaraRadera
  8. Visst är det intressant ändå att vissa böcker gillar vi tillsammans, och vissa har vi väldigt skilda åsikter om.

    Dödssynden känns lockande faktiskt!

    SvaraRadera