lördag 16 oktober 2010

Bokgeografi - Spanien

Linda är i Spanien, och vilket land passar då bättre i hennes bokgeografi än just Spanien?!

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Spanien eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Det var inte så länge sedan jag läste Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón, och jag älskade den! I den spelar Barcelona en stor roll, och vilken underbar stad som målas upp. Boken fick mig att vilja åka till Barcelona ännu mer än vad jag redan ville sedan innan.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Spanien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Vår nya pristagare till nobels litteraturpris, Mario Vargas Llosa fick spanskt medborgarskap 1993, han är aktiv politiskt där och semestrar tydligen där ganska ofta. Jag har ännu inte läst någon bok av honom, men jag har två böcker av honom här hemma, så snart vill jag nog läsa och se vad alla pratar om. Jag tycker det är härligt ändå med ett författarskap som väcker så mycket känslor och diskussioner som hans har gjort de senaste veckorna.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Spanien, som du inte läst, men är nyfiken på.

Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha som är skriven av Miguel Cervantes läste jag lite ur i gymnasiet kommer jag ihåg. Det skulle vara intressant att läsa ur den nu också för att se hur man skulle uppleva den idag, drygt 10 år senare.

2 kommentarer:

  1. Don Quijote gillar jag skarpt faktiskt, en härligt knäpp karl. Carlos Ruiz Zafón skulle ha fått följa med till Spanien, men fick faktiskt stanna hemma. Kanske ett misstag.

    SvaraRadera
  2. Misstag vet jag inte, men jag blev väldigt sugen på att åka till Barcelona efter jag läst boken! Och vad jag förstått så är jag inte ensam om att ha kännt så :)

    SvaraRadera