fredag 29 oktober 2010

Bokbloggsjerka

Annika har på sin blogg en bokbloggsjerka som jag tycker är ett kul initiativ. Du behöver en blogg för att vara med, och ett intresse för böcker. Varje helg ställer hon en fråga som man svarar på. Därefter länkar du på hennes blogg till ditt inlägg där du svarat på frågan, sedan är det bara att klicka runt och se vad andra bloggare har svarat. Det är ett kul sätt att hitta nya bloggar att läsa, själv har jag hittat flera nya bloggar som jag har börjat följa.

Denna veckan är frågan en favorit i repris. Hon vill att vi ska berätta om boken vi läser. Jag läser just nu Jane Eyre av Charlotte Brontë. En klassiker. Jag har inte läst den innan, men än så länge älskar jag den verkligen! (Det kanske inte verkar så i och med att jag inte läst ut den än, men det är för att jag haft dåligt med lästid i veckan. Förhoppningsvis blir det bättring på det snart.)

När jag läst ut den kommer jag följa P1:s bokcirkel om boken. Den börjar på måndag, och sedan kommer de diskutera boken i fyra program fyra måndagar framöver. Men en ännu mer spännande grej är att Åsa på Kafka på jobbet och Sophie på projektp kommer för första gången att göra en egen podcast om boken. Det ska bli spännande att följa!

5 kommentarer:

  1. Jane Eyre är en av mina favoriter, alla kategorier. Jag vet inte hur många gånger jag kan läsa den. Den är alltid lika underbar!

    SvaraRadera
  2. Hörde häromdagen om bokcirkeln på P1, ska verkligen försöka följa den. Tycker ofta att det är intressant. Det enda som möjligen avskräcker mig är väl att det var längesedan jag läste den. Bra grepp av dig att hinna läsa den innan!

    SvaraRadera
  3. Nu är det andra gången på kort tid som jag läser om bokcirkel på P1. Berätta gärna mer för en så oinsatt person som jag som blott och bart lyssnar på Morgonpasset i P3 :-)

    SvaraRadera
  4. Jane Eyre är en härlig bok. Det är en bok jag egentligen borde läsa om och frächa upp minnet lite.

    SvaraRadera
  5. Det är första gången jag läser Jane Eyre, men det märks att den tål omläsning om och om igen. Inte ofta jag känner så med böcker, men den här är speciell!

    Jag vet inte riktigt hur det går till med bokcirkeln, jag har inte lyssnat på den innan. Men de har delat in boken i fyra delar, och i de fyra programmen hanteras en del i taget. Det är tre författare plus en programledare som ska diskutera. Idag är första programmet på radion, så det ska bli spännande!

    SvaraRadera