tisdag 12 oktober 2010

Varför har storleken betydelse? (För det har den!)

Ja, varför har storleken betydelse? Jag håller som kanske bekant på med Stephen Kings Det, en bok på drygt 1300 sidor. Jag skulle tro att det är den tjockast boken jag har läst. Jag är inte rädd för tegelstenar, tvärtom, jag tycker om att riktigt gotta ner mig i en lång härlig bok. Försvinna in i den världen. Men nu efter drygt 850 sidor börjar jag tycka att jag vill att boken ska ta slut snart. Jag började fundera över varför jag ville det. Jag menar, sidor kommer jag ju att läsa i alla fall, vad spelar det för roll och de sidorna är i samma bok, eller i olika böcker? Jag tänkte att det kanske beror på att boken hade mått bra av att förkortas ner. Det kanske den skulle gjort, men det är inte det som retar mig.

Nej, i morse kom uppenbarelsen. Jag börjar bli rastlös! Jag vill läsa någon annan bok. Flera andra böcker. Hitta nya världar, lära känna nya karaktärer, befinna mig i andra situationer. Jag vill fundera över vilken bok känner jag för att läsa JUST NU, ta upp den och börja läsa. Men, ha tålamod, ha tålamod, den dagen kommer....

4 kommentarer:

  1. Kan naturligtvis inte annat än att hålla med. Den är omotiverat lång den där monsterboken och jag vill ju att vi ska prata om den nu, nu, nu. En chatt kanske? Vars innehåll kan publiceras i bloggarna sedan?

    SvaraRadera
  2. Det låter jättespännande, jag vill gärna chatta med dig! Har dock inte gjort något liknande innan, så då kanske får guida mig lite, om det är okej?

    Jag vill också prata om den nu, nu, nu, jag ska bara läsa klart först :)

    (Jag ska bara, jag ska bara, inga mera "jag ska bara") (Alfons pappa)

    SvaraRadera
  3. Jag är också kluven till riktigt tjocka böcker. Om den är bra är det ju kul att den är lång, men om den inte är bra är det inte så kul. Om man, som jag, försöker läsa ut alla böcker jag börjar på (det lyckas dock inte alltid) är det lite läskigt att börja på en tegelsten om man inte vet att man kommer tycka om den.

    SvaraRadera
  4. Det krävs mycket för att jag ska lägga ifrån mig en bok jag börjat på. Speciellt om jag läst mer än 200-300 sidor. Då bara måste jag läsa ut den. Det har väl hänt att en bok hämtar sig på slutet, men det brukar inte vara värt att kämpa sig igenom boken i fråga. Ändå gör jag likadant gång på gång på gång...

    SvaraRadera