torsdag 28 oktober 2010

Bokfrågornas ABC - del 18

Mina svar på Lindas frågor till Bokfrågornas ABC. Det är nu dags för bokstaven R.

1. Har du läst någon bok som kretsar kring en rättegång?

Jag kommer faktiskt inte på någon direkt bok här. Tråkigt nog.

2. Har du någon romantisk favoritbok?

Just nu håller jag på att läsa Jane Eyre av Charlotte Brontë, och den är i mina ögon väldigt romantisk. Jag gillar när det är lite lugnare stämning i boken och det är fina miljöer med robusta möbler, tända brasor i mörkret och stora öppna naturscenerier. Detta kryddat med en man och en kvinna i ett samhälle där det finns många sociala regler som ska följas. Jag är svag för böcker som utspelar sig liknande den här, och det är romantik när det är som bäst!

3. Religion påverkar oss antingen vi är troende eller inte. Berätta om en bok där religionen har betydelse.

I De rättfärdiga av Sam Bourne utspelar religionen en stor roll. Den lite mörkare sidan av religionen. Det var ett tag sedan jag läste den här, men jag minns en del och jag minns framför allt att jag gillade den. Ska nog kolla upp fler böcker av denne författare. Sam Bourne är för övrigt en pseudonym för Jonathan Freedland.


4. Slutligen vill jag att du berättar om en riktigt rolig bok!

Det är inte ofta jag tycker böcker är riktigt roliga. Jag vet inte om jag tycker böcker är ett bra forum för komedi. Varför jag tycker så kan också bero på att jag inte köper/läser böcker som anses vara riktigt roliga, det finns andra genrer som lockar. Men Nynnes dagbok 1 och Nynnes dagbok 2 tyckte jag var två riktigt roliga böcker. Jag minns att jag verkligen skrattade, och det är inte ofta det händer!

4 kommentarer:

  1. Tänk vad olika det kan vara! Jag ÄLSKAR roliga böcker! Så därför tar jag ikväll som du föreslår en bok ur min bokhylla som jag är på humör att läsa: En av Mark Levengoods böcker eller så kanske en bok med kåserier.

    SvaraRadera
  2. Gör gärna ett inlägg om det (böcker som växer)! Skulle vara spännande att läsa dina tankar om det!

    SvaraRadera
  3. Jane Eyre tillhör de böcker jag tror att jag läst, men jag är inte säker. Håller med om att humor är svårt. Brukar inte heller läsa så många böcker vars främsta syfte är att få mig att skratta.

    SvaraRadera
  4. Det är inte det att jag inte gillar tanken på en rolig bok, utan snarare det att jag sällan tycker de är så roliga. Men som sagt, jag har inte direkt letat och läst så mycket i den genren. Boktokig, du kanske kan tipsa om något?

    Precis som hungern är bästa kryddan är en bok som bäst när du känner för den. Timing is everything!

    Ja, ett sådant inlägg är på gång. Jag går och klurar och funderar lite på fenomenet för tillfället.

    Enligt O, så är det för mig med ibland, man har inte riktigt koll på vilka böcker man läst ut eller bara börjat på, eller om man bara diskuterat den mycket i skolan eller om man bara läst mycket om den. Det är en av anledningarna till att jag för läsdagbok :)

    SvaraRadera