söndag 3 oktober 2010

Bokfrågornas ABC - del 15

I och med dessa svar på Lindas frågor på Bokstaven O så har jag kommit ikapp, och ska göra allt för att hålla mig i takt med er andra som svarar. Det är ju så mycket roligare då!

Ännu ett bokpris den här veckan, ett enadst för kvinnor Orange Prize for Fiction som delats ut sedan 1996. Vet du något om priset? Har du läst böcker av någon pristagare? Är det bra med ett pris för kvinnliga författare?

Det här priset är nog det jag är mest intresserad av. Jag har inte läst så många av vinnarna än, men det är absolut någonting jag kommer göra något åt. Jag skulle vilja läsa alla vinnare, och kanske även flera av böckerna som står på deras short-list för varje år. Här kan du se listan.

Varför jag är så intresserad av författarna på Orange Prize-listan? Jag har älskat de böcker jag läst som står på den och jag är nyfiken på de böcker jag inte läst. Hittills har jag läst Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver och En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Orange Prize-vinnarna känns mycket mer lockande för mig än vinnarna till Nobelpriset i litteratur.

Berätta om en bok som du tyckte mycket om, trots att du inte trodde att du skulle gilla den. En oväntad favorit alltså!

Jag vet inte. Det var länge sedan jag läste en bok jag inte trodde jag skulle tycka om. Men det händer att jag älskar en bok mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Det händer att en bok lever upp till mina höga förväntningar, och tyvärr händer det att en bok inte lever upp till mina höga förväntningar (därmed inte sagt att den nödvändigtvis är dålig).

Jag är med i bokus-utmaningen och där är det tänkt att jag ska få mig själv att läsa vissa böcker jag annars inte hade läst. Problemet är bara att de böcker jag inte tror är bra har jag inte läst ännu. Jag har en tendens att skjuta fram de böckerna. Skärpning Frida!

Jag är inget fan av Peter Harrysson, men tänker ändå sno ett av hans favorituttryck. Jag vill att du berättar om en bok som var olidligt spännande!

Jag läste Stephen Kings Benrangel för ett tag sedan, och det tyckte jag var olidligt spännande!

Och slutligen vill jag höra om en bok om ett mindre trevligt ämne. Har du läst någon bok om otrohet som du tycker är bra?

Jag kan inte komma på en enda bok jag läst som handlat om otrohet... Inte just nu i alla fall...

5 kommentarer:

  1. Orange Prize brukar vara ett bra pris att läsa vinnare av. Vill läsa många fler!
    Just Bokusutmaningen har faktiskt gjort att jag läst en del otippat, men visst är det lätt att skjuta upp de tveksamma böckerna.

    SvaraRadera
  2. Det var ett intressant pris!
    Fler såna!

    Men jag undrar lite över det där med shortlist, vad betyder det? Var det de nominerad som blev utan eller?

    SvaraRadera
  3. Ja, precis. De har först en lång lista ur vilken vinnaren kommer att utses. Sedan gör de en shortlist på fem författare, och sedan drar man en vinnare av de fem.

    Jag tycker också att det är ett intressant pris! Det har ju fått en egen sida på min blogg och jag vill ta reda på mer om priset(vad de har för riktlinjer osv) och även om författarna och böckerna.

    SvaraRadera
  4. Aha, då var det ung som jag trodde.
    Gillade som sagt sidan och ska med spänning se vem som vinner i år, det får man reda på på självaste Nobeldagen va? Eller var jag så trött så jag inte fattade något alls igår? ;)

    SvaraRadera
  5. De har redan utsett årets vinnare, det var bara det att hon inte stod på listan, det var på en annan sida på deras hemsida. Så gå in och kolla!!

    SvaraRadera