fredag 8 oktober 2010

Bokbloggsjerka

Fredagen är här, och vad ger mer helgkänslor än Annikas bokbloggsjerka? Denna helgen frågar hon vilket/vilka bokformat jag föredrar och varför.

Utan tvekan så är det pocketen. Den ligger mig varmt om hjärtat. Den har så många fördelar. Den är lätt att ha med sig i handväskan, den är smidig att läsa (väger inte lika mycket som en inbunden och är mindre i storleken) och den är billig.

Inbunden är förstås finare att ha i bokhyllan och den håller längre så den kommer på en god andra plats.

Jag har ännu inte lyssnat på en hel ljudbok. Jag är inte sugen heller. Ibland blir jag lite nyfiken när det är någon jag gillar som läser, kanske rentutav författaren, men det har ännu inte lockat så mycket så jag har lyssnat på någon. Tyvärr.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det finns vissa böcker som är väl värda att lyssna på (även om jag inte heller är fantast på något sätt).Just nu lyssnar jag på Stefan Zauk som läser "Och solen har sin gång" av Ernest Hemmingway. Den kan jag rekomendera.

    SvaraRadera
  2. Det lät väldigt intressant. Det skrivs genast ner! Tack :)

    SvaraRadera
  3. Ljudböcker lyssnar jag på på jobbet. Dock med väldigt långa mellanrum då jag blir så extremt less på den som läser upp boken.

    Nu vet jag att det finns väldigt många uppläsare som är bra (har min bror sagt i alla fall). På jobbet har vi tyvärr bara ett begränsat utbud av böcker och bland dem finns det bara de som gör att det kryper i mig.

    Har dock bestämt mig för att testa en ljudbok i bilen nästa gång jag ska köra en längre sträcka.

    SvaraRadera
  4. Bilen verkar vara ett väldigt bra ställe att lyssna på ljudböcker i, problemet med det är att jag inte har något körkort :)

    På ett sätt är det lite lockande att höra någon annan läsa in. Någon som betonar annorlunda och helt enkelt läser annorlunda än mig, men samtidigt tror jag att jag också skulle tröttna på rösten, eller kanske en ännu större risk: jag skulle börja tänka på annat!!

    Men Annika, om du hittar en riktigt bra ljudbok, tipsa gärna, så är jag beredd att testa!

    SvaraRadera