tisdag 5 oktober 2010

Bokfrågornas ABC - del 16

Vad fort det har gått. Vi är redan framme vid bokstaven P i Lindas Bokfrågornas ABC.

Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?

Jag förstår människor som väljer att skriva under en pseudonym, men jag måste säga att jag tycker det är tråkigt som läsare att inte veta vem som har skrivit det jag läser. Jag vet inte varför jag känner så då jag inte vet mycket om några författare, men där har vi mitt svar. Jag gillar inte heller diskutionerna och hypen runt vem en pseudonym är. Tråkigt!

Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?

Den första jag tänkte på var också Alfons Åbergs pappa, och så såg jag att det var var Linda hade svarat. Jag får nog vara så tråkig att jag svarar Alfons Åbergs pappa i alla fall. Kommer inte på någon annan som passar in.

Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?

Jag tycker inte att bara för att en bok är populär betyder det att den har dålig kvalitet. Jag tror en bok kan vara både populär och ha kvalitet på en och samma gång. Därmed inte sagt att allt av kvalitet är populärt, och därmed verkligen inte sagt att allt som är populärt är kvalitativt!

Pocket eller inbunden?

Pocket!

6 kommentarer:

  1. Det är inte förbjudet att svara som jag gjort. Klart man måste gilla Alfons pappa!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att det inte är förbjudet, men lite tråkigt kanske. (Inte att du har svarat tråkigt, utan att jag är tråkig som inte kommer på något eget svar !)

    SvaraRadera
  3. Visst måste man gilla Alfons pappa! Jag ska bara, jag ska bara, inga mera jag ska bara!

    SvaraRadera
  4. Jag vet men jag är lite småfascist när det gäller inbundna böcker.

    SvaraRadera
  5. Är det inte roligt / konstigt att de flesta av oss som har svarat på bokfrågornas ABC nämner en pappa i en barnbok. Har det att göra med att de framställs snällare eller att man fokuserade mer på pappan när man läste som barn.

    SvaraRadera
  6. Ja, kanske speciellt vi tjejer fokuserade kanske på pappan i berättelsen?

    Det kan ju också bero på att föräldrarna har en stor roll i barnböcker, och ofta inte är mer än en (ofta ganska komisk eller tragisk) bifigur i vuxenböcker.

    SvaraRadera