tisdag 12 oktober 2010

Bokfrågornas ABC - del 17

Linda är bortrest till Spanien, men livet rullar på som det brukar. Här kommer mina svar till bokstaven Q.

Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!

Faith växer upp i Transvaal i Sydafrika, och som vuxen flyttar hon sedan till Johannesburg. Boken Sommarsquash Tokolosh! av Rachel Zadok utspelar sig både när Faith är ung och när hon blivit "qvinna". Jag gillade verkligen den här boken, och jag tänker fortfarande på Faith och hennes livshistoria trots att det var över sju-åtta månader sedan jag läste boken. En fin, hemsk och läsvärd bok!

The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!

Nyligen läste jag Drottningen vänder blad av Alan Bennett. Den handlar om Englands drottning som en dag av en händelse hamnar i en bokbuss. Väl där tycker hon det är genant att inte låna med sig någon bok, så hon väljer en. Börjar läsa den, och sedan kan hon inte sluta läsa. Hon lånar bok på bok på bok. Hela hennes liv börjar rotera runt när hon kan få tid att läsa. En söt liten bok som helt klart är läsvärd.

Qué? Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.

Här måste jag tyvärr säga Duck city av Lena Andersson. Jag läste den för några år sedan och jag vet att jag såg fram emot den, men när jag läste fick jag bara en känsla av: Jaha? Var det inte mer? Jag tyckte inte den hade någon handling, och hade den det gick den över huvudet på mig!

Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.

En julaftons morgon fick jag ett kassettband när Hasse Alfredson läste högt ur sin bok Varför är det så ont om Q? och jag minns att jag älskade den! Jag satt och lyssnade och lyssnade, vände kassetten och lyssnade lite till. Lyssnade mycket på det där bandet minns jag. Synd att man inte har kvar sådana saker...

1 kommentar:

  1. Sommarsquash Tokolosh är en underbar titel! Drottningen vänder blad verkar också söt.

    SvaraRadera