onsdag 8 september 2010

Drottningen vänder blad - Alan Bennett

Det här är en riktigt söt liten bok! En bok som handlar om läsande, läslust, lässug och annat som har med läsande att göra. Den handlar om Drottningen som på senare dagar får upp ögonen för böcker, hon inser hur mycket hon har missat och allt hon vill göra är att läsa, läsa, läsa.

"Hon noterade också att en bok alltid ledde vidare till en annan. Nya dörrar öppnade sig vart hon än vände blicken, och dagarna räckte inte till för allt som hon ville läsa." (s.23) Någon mer än jag som känner igen sig?

Igenkänningsfaktorn är hög :)

Men jag måste säga att jag tycker den tappar lite på slutet. Trots det är det en söt liten bok som helt klart är läsvärd!

7 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar, igen :) (lade inte ut den)

    Den här boken har funnits på min mentala att-köpa- och-läsa-lista länge nu, men det har inte blivit av..!

    SvaraRadera
  2. Visst är det en härlig bok! Men lite för kort för min smak. Författaren hade kunnat göra den lite mer omfattande. En bok för oss bokmalar!

    SvaraRadera
  3. Den här boken har alla förutsättningar att vara en strålande (om än lite boknördig) bok. Men den har sina brister. Jag tycker också att den är för kort. Jag hade gärna sett att det diskuterades mer och fler författare och verk i boken. Plus att boken tar en liten vändning efter lite mer än halva boken som jag inte riktigt gillar...

    SvaraRadera
  4. Hej Sis!

    Jag har fått två stenar till kurslitteratur här som jag måste köpa :) Hur ska jag få hem dem, köpa en plats till den på planet. ;) Ringer senare.. puss

    SvaraRadera
  5. Haha, du kanske kan klistra böckerna på kroppen eller något hahaha.

    Vad är det för böcker? Har du köpt något lexikon än? Massa pussar!

    SvaraRadera
  6. Hejsan

    Nej inget lexokon än, jag funderar på att göra kinsesiskan nästa termin då det blir lite väl mkt plugg med 150 procent här i HK... har inte riktigt bestämt mig än bara.

    ha ha haj a det får jag göra, riktiga tegelklumopar är det. En heter Human Rights in context det rä typ alla de böcker jag har fast nedkortat. Kände igen många författare där.. Lite onödigt men jag kunde ju gärna inte ta med mig dem på planet liksom...

    Sedan är det en som heter GLobalization an the Worl..lite av maniana maniana över den tyoen av kurs. Det är ju bara lite hitta på...men det blir det bra diskussioner av! ;)

    Hur går det med kursen, betat av en bok eller fem av eran extremt långa litteraturlista!!!

    Puss puss min fina sis ;)

    SvaraRadera