måndag 20 september 2010

Bokfrågornas ABC - del 11

Linda har frågor även på bokstaven K.

1. Självklart måste det bli K som i kärlek idag. Berätta om ett kärlekspar i litteraturen som du tycker om.

Oj, svår fråga. Jag läser inte så många böcker med riktig kärlek. Det slinker ner en del Marian Keyes och liknande, men det är ju knappast någon verklighetstrogen relation som oftast målas upp...

2. Krig är inte lika muntert, men jag vill ändå att du berättar om en bok som på något sätt handlar om krig.

I En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie pågår det ett inbördeskrig i Nigeria. Jag älskar den här boken, och jag vet att många av er där ute också har läst den. Om du inte har det, gör det!

3. Berätta om en bok där korrespondens via mail, brev, sms eller något annat spelar en stor roll.

Jag brukar inte gilla böcker som är uppbyggda som brev eller liknande. Jag läste Mess av Jens Ganman för några år sedan. Kommer inte ihåg så himla mycket, men sms hade en roll i den i alla fall :)

4. Vem är din favoritförfattare av kåserier och/eller krönikor?

Tråkigt nog läser jag inte så många krönikor/kåserier, men jag läste Mia Skäringers Dyngkåt och hur helig som helst och gillade!

2 kommentarer:

  1. Brukar inte heller uppskatta brevromaner, men en pärla är Barbara Voors ungdomsbok Emmy Moréns dubbla liv. En halv gul sol tillhör de bästa böcker jag läst.

    SvaraRadera
  2. Jag är ingen storätare på ungdomsböcker heller tyvärr... Så den boken står inte högst upp på min att läsa-lista, men det är säkert min förlust. Jag missar nog många bra böcker på det sättet!

    SvaraRadera