söndag 26 september 2010

Bokgeografi - Nigeria

 Turen har nu kommit till Nigeria i Lindas Bokgeografi.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i landet eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Chimamanda Ngozi Adichie kommer från Nigeria. Hennes underbara bok En halv gul sol utspelar sig även i Nigeria under inbördeskriget där. Den här boken är underbar av så många anledningar. Och jag måste erkänna att jag inte hade så stor koll (ingen koll) på Nigerias inbördeskrig innan jag läste den.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till landet. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Jag har inte läst så många författare från Nigeria, så här nämner jag i stället den förste afrikan som fick nobelpriset i litteratur. Året var 1986, han kommer från Nigeria, och han heter Wole Soyinka (hans fullständiga namn är Akinwande Oluwole Soyinka). 

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till landet, som du inte läst, men är nyfiken på.

Chinua Achebes bok Allt går sönder är jag nyfiken på. Jag har köpt hem den för bara någon vecka sedan, så den kommer nog läsas inom en snar framtid :)

2 kommentarer:

  1. Har märkt under bokmässan att jag har löjligt dålig koll på afrikanska författare. Fick med mig en bok där ett gäng presenteras, så kanske blir det bättring. Soyinka vill jag läsa.

    SvaraRadera
  2. Jag kände också att det här är en kontinent vars böcker jag vill läsa lite mer av. Gräva lite djupare efter, då jag i alla fall inte har sett att det promotas särskilt mycket litteratur från denna stora kontinent. Det är några få som uppmärksammats, men tänk vilket hav av bra böcker som finns där!

    SvaraRadera