torsdag 16 september 2010

Bokgeografi - Ryssland

Destinationen denna veckan i Lindas Bokgeografi är Ryssland.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i landet eller är skriven av en författare med anknytning dit.

En gång för länge, länge sedan läste jag En dag i Ivan Denisovitjs liv av Alexander Solsjenitsyn. Den utspelar sig i ett fångläger i gamla Sovjet. Det är en liten fin liten bok som jag vet att jag gillade. Det var en stark läsupplevelse, det börjar nog bli dags för en omläsning!


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till landet. Var så långsökt du vill, men motivera gärna ditt val.

Anna Karenina är skriven av den ryska författaren Leo Tolstoj. Boken börjar helt underbart med meningen

"Alla lyckliga familjer liknar varandra, men den olyckliga familjen är alltid olycklig på sitt särskilda sätt." 

Boken är indelad i två delar och jag har bara läst den första delen. (Som i och för sig är på ca 500 sidor.) Jag vet inte, ibland var boken jättebra och den glimmade till, men det varvades med en massa tråkigt prat om jordbruk och annat liknande männen emellan... Men jag kommer nog försöka på den igen någon gång...

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till landet, som du inte läst, men är nyfiken på.

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij! Har börjat i den lite smått, men inte riktigt på allvar än.

1 kommentar:

  1. En dag i Ivan Denisovitjs liv är riktigt bra bok! Brott och straff har jag inte orkat mig igenom, men visst verkar den egentligen spännande. Håller med dig om Anna Karenina som är bra, men onödigt tjock.

    SvaraRadera