söndag 5 september 2010

Levande död i Dallas - Charlaine Harris

Då har jag läst denna andra bok i "True Blood-serien". Det var lite orättvist mot den att jag började i den direkt efter Stephen Kings Benrangel som jag älskade. Sedan började jag med kurslitteraturen och denna bok blev lidande och fick snällt vänta på sin tur. I dag sa dock sammanträffanden av olika slag att det var dags att läsa ut den, och det ångrar jag inte. Jag gillade verkligen den första boken, och den här andra gillade jag också. Jag kommer fortsätta att läsa serien, men jag är inte lika upp över öronen förälskad.

Denna gång blir Sookie skickad till Dallas för att hjälpa vampyrerna där med att hitta en av de sina som har försvunnit. Misstankarna dras till Solsällskapet, en sekt som vill utplåna alla vampyrer. Överflödigt att säga att det vankas trubbel... ;)

Jag gillar boken, men det känns som om den saknar något. Lite substans kanske? Lite tuggmotstånd? Lite mer humor? Lite mer tankar istället för sex? Jag vet inte, men någonting är det....

3 kommentarer:

  1. Jag stracklaste bok 2-8 i November forra aret. Sjukt latt att fastna i!

    SvaraRadera
  2. Ja, de är ju det. Tror jag har kommit på dock vad som irriterade mig. Karaktärerna känns väldigt ytliga i boken. Men förhoppningsvis blir de lite mer fylliga och kanske komplexa med tiden :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om böckerna i "Sookie Stackhouse"-serien. Har dock svårt att formulera varför. De är inte helt fantastiska men ändå är det något som driver mig och som gör att jag bara måste läsa vidare. Väldigt mysko känsla. Jag har läst de tre första böckerna, och alla har fått 3/5 i betyg, men ändå vill jag jättegärna läsa vidare :/

    SvaraRadera