tisdag 28 september 2010

Bokfrågornas ABC - del 13

Bokstaven M i Lindas Bokfrågornas ABC.

Berätta om en bok där mat har en stor betydelse.

I böckerna Smultron och svek och Vinbär och vemod av författarna Eva Swedenmark och Annica Wennström spelar mat en stor roll. De berättar om maten som äts i boken och det varvas med recept på maten. Jag blev jättesugen på flera av recepten när jag läste böckerna, men det har ännu inte blivit av att jag lagat några av dem.

Vems memoarer skulle du helst av allt vilja läsa?

Oj, jag vet inte. Svår fråga. Jag läser inte så många memoarer, så jag är inte ens riktigt säker på vilka som finns och vilka som inte finns. Men vad jag tycker är intressant är att läsa memoarer som är ärliga och kommer från hjärtat. Där det beskrivs hur personen i fråga har upplevt vissa saker, och vad som egentligen hände. Allt för ofta skrivs det ganska tråkiga memoarer där det mer radas upp fakta. Där den skrivs mest för att den kommer att sälja, inte för att det finns något att berätta. (I alla fall har jag upplevt det så, men det kan vara så att det är jag som har hittat helt fel i memoardjungeln!)

Man Booker Prize for Fiction har delats ut till en författare inom det f.d. brittiska samväldet sedan 1969. Har du någon favorit?

Favorit och favorit, jag har bara läst en av dom, tror jag, efter en snabb titt. Onåd av J.M. Coetzee. Men jag gillade den!

Jag söker också en bok om makt.

Jag läste Torbjörn Nilssons bok De omänskliga i våras. Den handlar om tre stora händelser som hänt i den svenska politiken de senaste åren. Jag tyckte den var väldigt intressant. Man fick en inblick i hur den svenska politiken egentligen fungerar!

2 kommentarer:

  1. Har bara läst Smultron och svek, men har Vinbär och vemod i hyllan. De omänskliga skulle jag vilja läsa!

    SvaraRadera
  2. De omänskliga är helt klart läsvärd! Intressant att få en liten inblick bakom kulisserna, så att säga.

    Vinbär och vemod gillade jag också! Har dock inte läst de andra två böckerna de har skrivit. Jag har väntat på att de ska komma på pocket, men de verkar inte göra det!?!

    SvaraRadera