torsdag 9 september 2010

Bokfrågornas ABC - del 9

Jag har kommit lite efter i Lindas Bokfrågornas ABC, men jag ska försöka komma ikapp. Nu följer mina svar på bokstaven I.

1. I tisdags handlade det om en huvudperson du tycker om, nu undrar jag vilken person i böckernas värld som du identifierar dig med mest?

Jag kommer inte på en speciell person, men alla bra böcker har ju karaktärer man känner igen sig i. Oftast är det tankar eller situationer jag kan känna igen mig i, men sällan hela personen.

2. Internatskolor är populära att skriva om. Berätta om en bok som utspelar sig på en sådan.

Här är det självklara (och kanske lite tråkiga) svaret Den hemliga historien av Donna Tartt som jag läste nyligen och älskade. Du kan läsa mer om vad jag tycker om den här. I övrigt har jag nog inte läst så många böcker som utspelar sig på en internatskola, inte nyligen i alla fall, men jag tycket det är ett intressant ämne, en intressant miljö för en bok, och det har pratats så mycket gott om dom så jag kommer definitivt att läsa några fler ganska snart.

3. Berätta om en bok som handlar om identitet och sökande efter densamma!

Precious av Sapphire är en underbar bok som handlar om Precious som lär sig läsa och därmed hittar hon sig själv och finner styrka i sig själv. En sorglig, men ack så fin, bok!

4. Vilka bokrelaterade sidor på internet besöker du oftast?

Jag är en flitig besökare på bokus hemsida. Jag har även för ett tag sedan börjat betygsätta mina böcker på bok.nu. En väldigt trevlig sida, men som fortfarande skulle kunna utvecklas en del. http://www.bokbloggar.se/ och http://www.bokbloggar.nu/ brukar jag ofta titta in på och hitta lite nya bloggar att följa. Men allra oftast är jag inne på google reader och läser in mig på alla finfina bokbloggar jag följer!

2 kommentarer:

  1. Precious vill jag definitivt läsa! Det hemliga historien fick jag äntligen läst i sommar och det är jag glad för.

    SvaraRadera
  2. Jag läste också Den hemliga historien i somras. Hade inte du heller läst den innan? Har du skrivit om den på bloggen? I så fall har jag nog missat det!?

    Precious kan jag varmt rekommendera! Det är en sån bok som alla borde läsa. Varför inte i skolan där den kan följas upp med en massa intressanta diskussioner!

    SvaraRadera