onsdag 15 september 2010

Hur gör ni det?

Jag har nog gjort ett stort misstag. Jag höll på att läsa Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Jag gillar den. Har läst kanske 150 sidor. Men så häromkvällen kände jag att den tog sådan tid att läsa (det är det gamla språket som tar tid) och jag kände för något annat, så jag tänkte att jag kanske kunde läsa två böcker samtidigt. Jag brukar inte göra det, men jag tänkte att om alla ni där ute kan läsa flera böcker samtidigt kan ju jag läsa två böcker samtidigt. Så fel jag hade! Jag började läsa Det av Stephen King, och nu går det inte sluta läsa den. Jag älskar den! Men stackars Selma, nu får hon ingen uppmärksamhet. Jag gillar ju henne också. Jag förstår inte hur ni andra gör det!?!

6 kommentarer:

  1. Ibland går det bra att läsa två samtidigt och ibland inte alls. Är det en av böckerna som verkligen suger in en blir den givetvis svår att lägga ifrån sig.

    Om jag läser fler böcker samtidigt så är det oftast så att jag kombinerar en fackbok med en skönliterär. Eller en lättsam tillsammans med en tyngre.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar i normala fall ha tre böcker på gång samtidigt och inbjuder absolut inte till några som helst problem. Jag brukar ha en bok i vardagsrummet, en bok vid sängen och en bok i köket. På så vis får samtliga tre böcker uppmärksamhet varje dag. Om man å andra sidan har börjat läsa en riktigt bra bok som man inte kan släppa så är det kanske bäst att läsa ut den fort som attan och strunta i att få dåligt samvete över boken/böckerna man inte hinner med just då. Det är för övrigt en ruskigt bra bok så jag förstår om du har problem att slita dig :-)

    SvaraRadera
  3. Sällan har jag blivit så glad över ett blogginlägg. Jag läser också Det just nu och är tämligen livrädd. Nu har jag hittat någon att ventilera med. Och kanske gå i gruppterapi med också om några veckor eller så. Hur långt har du hunnit?

    SvaraRadera
  4. Ja hittills har verkligen Det sugit in mig i sitt våld!

    Åsa, jag köpte nyss denna storpocket, och så läste jag på din blogg att du höll på med den (och vad dina söta elever hade sagt) och då blev jag sugen på att läsa den nu också.

    Jag har ännu inte kommit så långt (kanske 100 sidor) men jag kommer ha tid att läsa de närmsta dagarna, så jag kommer nog komma in i den 'på riktigt' :)

    Hur långt har du läst?

    SvaraRadera
  5. Jag har gjort ungefär samma sak, typ i alla fall. Före jul förra året började jag läsa Twilight-serien. Till en början hade jag dock bara första boken. Sedan började jag läsa "Gösta Berlings saga" efteråt men hade svårt att fastna i den. Dessutom kom den lite olägligt och hade svårt att leva upp till "Om jag kunde drömma". Så jag började läsa om "Om jag kunde drömma" ett antal gånger innan jag fick tag på den andra boken i serien. Så nu står stackars Selma i bokhyllan och är 1/4 del läst. Men nu ska jag ta tag i den igen i utmaningen: Svenska Klassiker.

    Liksom dig har jag också svårt att läsa flera böcker samtidigt, det har jag ett antal halvlästa böcker här hemma som kan intyga. Oftast när jag har två böcker samtidigt beror det på att jag är tvungen att läsa en bok på grund av studierna. Men det är svårt ändå.

    SvaraRadera
  6. Igår kväll kände jag att om jag inte läser några sidor i Gösta Berlings saga så kommer jag snart komma ifrån den helt. Då lyckades jag faktiskt läsa några sidor, men sedan i morse när det var dags att ta fram en bok var det Det som skrek högst efter min uppmärksamhet... Jag får nog ge Selma ett försök till ikväll, för den är bra! Periodvis väldigt, väldigt bra! Och jag vet att om jag inte läser den nu kommer den bli liggande. Så jag lovar, ikväll blir det i alla fall några sidor till :)

    SvaraRadera