onsdag 22 september 2010

Bokfrågornas ABC - del 12

Nu börjar jag nog komma ikapp. Nu är jag klar med  Lindas frågor till bokstaven L.

Jag älskar listor och har listat lästa böcker sedan 1999. Hur kommer du ihåg vilka böcker du läst? Skriver du listor?

Absolut skriver jag listor! Jag har en bok där jag skriver i vilka böcker jag läst. Jag fyller där i författare, titel och vilket år och månad jag läste ut boken.

I somras skrev jag även en lista över alla böcker jag äger på google dokument. Jag gillar den listan. Där markerar jag också vilka böcker jag läst och vilka jag inte läst. Men jag kan säga att det var ett stooort jobb att skriva in alla böckerna! Större än vad jag trodde! Men som så mycket annat, så var det värt det. I alla fall nu när jobbet är gjort :)

Lyrik ligger mig också varmt om hjärtat. En genre som hemska svensklärare har förstört för allt för många. Vad är din relation till lyriken? Har du någon favoritpoet eller favoritdikt?

Jag gillade lyrik på högstadiet, älskade att läsa och skriva dikter, men nu läser jag nästan aldrig dikter. Jag har en samling av Karin Boye och en av Gustaf Fröding här hemma, och de läser jag en hel del ur, men annars blir det inte mycket. Men jag tänker ofta att jag vill bli bättre på att läsa lyrik.

Ledamöterna i Svenska Akademien är aderton till antalet. Vem är din favorit bland nuvarande och gamla ledamöter? Har du någon du inte förstår dig på?

Svårt, jag vet inte. Jag tycker nog att de är en ganska bra samling. Men jag håller med om att Peter Englund passar väldigt bra som den ständige sekreteraren!

Sjung långsamhetens lov eller inte. Jag vill i alla fall att du ska berätta om en riktigt långsam bok som du läst.

Även här kan jag bara hålla med, den första boken jag tänkte på var Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda. Det var den första boken jag läste av henne och jag hade ingen aning om vad den skulle handla om. Direkt när jag började läsa blev jag förälskad. En underbar bok med underbara personer. En bok som gjorde att jag vill flytta till Paris. Det lät så underbart allting, trots misären. Eller kanske på grund av den. Jag vet inte. Men bra är den i alla fall. Väldigt bra!

2 kommentarer:

  1. Wow, jag hade också velat ha en lista på alla mina böcker. Vilket jobb!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var verkligen ett jättejobb! En dag fick jag bara för mig att jag skulle göra, och jag satte igång direkt. Tur var nog det, för hade jag tänkt på det hade det nog inte blivit någon lista!

    Det tog tre dagar om jag minns rätt, och det låg böcker överallt, men jag måste säga att det var värt det. Tycker jag i alla fall :)

    SvaraRadera