onsdag 29 september 2010

Bokfrågornas ABC - del 14

Mina svar på bokstaven N i Lindas Bokfrågornas ABC.

Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker något om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?

Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om det här priset. Jag har inte läst speciellt många nobelpristagare, och det är ingenting jag strävar efter heller. Men å andra sidan är det alltid kul när de presenterar årets vinnare. Jag brukar sitta spikad framför tvn. Det är även roligt efteråt när de intervjuar vinnaren, och det diskuteras om hans/hennes böcker.

Herta Müller blev jag till exempel väldigt sugen på att läsa när jag fick veta att hon fanns och hur hon var och hur hennes liv ser/sett ut. Jag har tyvärr inte läst henne än, men det kommer jag göra! Någon som kan föreslå en bok av henne som är bra att börja med?

Jag tycker det är lite häftigt att det sitter några svenskar här uppe och bestämmer en person som ska vinna, och att det är så stor prestige i priset. Att efter de sagt vinnarens namn säljer böckerna som aldrig förr och vinnaren har fått en fin stämpel som respekteras över hela världen. Jag tycker verkligen det är häftigt!

Vem är din nordiska favoritförfattare?

När jag tittar i min bokhylla ser jag att de nordiska författare jag har flest böcker av är deckarförfattare. De tre jag har flest böcker av, och det stämmer bra med att jag faktiskt även gillar dem väldigt mycket, är Arne Dahl, Anne Holt och Jo Nesbø. Håkan Nesser gillar jag också!

En författare som jag gillar är Majgull Axelsson! Jag älskar de böckerna jag läst av henne! Har dock inte läst Aprilhäxan än... Torgny Lindgren är också bra!

Vem är den senaste nykomling du läst?

Delphine de Vigan är ingen nykomling, men hon har bara en bok ute på svenska än så länge. No och jag. Jag älskade, älskade, älskade den  boken! Jag kommer läsa allt av henne som kommer ut på svenska!

Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?

Oj, massor. Men den jag är nyfiken på  Margaret Atwood. Jag har tre fina pocketar av henne här hemma som väntar, så snart behöver jag inte vara nyfiken längre :)

Monika Fagerholm är jag också mycket nyfiken på!!

2 kommentarer:

  1. Aprilhäxan är det enda jag läst av Majgull Axelsson och den absolut älskade jag!

    Läser Margaret Atwood nu och har gjort så ett tag. Böcker som kräver total uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  2. Jag har sparat lite på den där Aprilhäxan. Ville inte sluka alla hennes böcker på en gång, så jag har just den karamellen kvar :)

    Ska bli spännande att se vad du tycker om Atwood! Det kanske är den recensionen som får mig att ta upp boken en gång för alla! Om inte någon engelsk bok hinner före.. Hmm, mycket som ska läsas blir det :)

    SvaraRadera