tisdag 28 september 2010

BOATS - dokumentärer - tv-serier

Jag har funderat vidare lite på det inlägget jag skrev om att ungdomar nu för tiden mest är intresserade av BOATS. En sak jag tänkte på är att det ju inte stämmer så bra överens med vampyrfebern som råder bland ungdomarna. Jag menar, det är ju inte alls BOATS, nästan så långt ifrån man kan komma. En andra sak jag tänkt på är tv-serier. Även där är de flesta populära serierna inte baserade på riktiga händelser. Speciellt inte serier som Lost och True blood. Serier som OC och One Tree Hill är ju mer verklighetstrogna, men inte heller de är väl baserade på en sann historia?

I tv-världen är det dokumentärer som kommer närmast böcker som är BOATS. Mitt tv-tittande är för mig en bra liknelse även för hur jag läser böcker. Vissa ämnen gör sig bäst som dokumentärer. Vissa ämnen är bara intressanta om det är i dokumentärform, och mindre intressant om det tas upp som en påhittad historia i en serie. Därmed inte sagt att man inte kan lära sig mycket av människan genom att titta på "vanliga" serier. Det är också "vanliga" serier, påhittade historier jag mest tittar på på tv. Detta gäller nog de flesta i landet om man ser på vilka program som sänds mest och har högst tittarsiffror på tv.

Visst, ungdomarna sägs vara dokusåpa-generationen, men det är ju inte hela sanningen. Det går ju även andra, "vanliga" serier som samma ungdomar följer flitigt. De gillar båda delarna. Som så många andra av oss. Frågan är varför de inte kan njuta av en påhittad historia i bokform, men att de kan titta på en påhittad historia på tv!?! Vad är skillnaden??

1 kommentar:

  1. Det är också "vanliga" serier, påhittade historier jag mest tittar på på tv. Detta gäller nog de flesta i landet om man ser på vilka program som sänds mest och har högst tittarsiffror på tv.

    SvaraRadera