torsdag 16 september 2010

Bokfrågornas ABC - del 10

Mina svar på Lindas frågor på bokstaven J.

Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.

Jag kom först inte på någon, men efter att ha tittat lite i bokhyllan hittade jag direkt tre stycken, som jag alla läst ganska nyligen och gillat.

Linwood Barclays Utan ett ord. När Cynthia är tonåring försvinner hennes föräldrar och bror över en natt och ingen vet vad som hänt. Boken utspelas när Cynthia är vuxen, och berättelsen utgår från hennes make, vilket ger boken något lite extra.

Delphine de Vigans No och jag berättas utifrån Lou, en tonåring som bor i Paris. Man kommer nästan plågsamt nära Lou och hennes tankar och känslor. Underbar bok!

Stephen Kings Benrangel berättas utifrån författaren Mike Noonan vars fru dör, han får skrivkramp och bestämmer sig för att åka till deras sommarhus Sara Skratt. Jag vet inte om det gör denna bok bättre att den skrivs i jag-form, men boken är så bra så jag skulle inte vilja ändra på någonting.

Berätta om en bok om eller av en journalist.

Här får det bli två journalister/författare som jag inte läst än men som jag är intresserad av. Den ena är Johanne Hildebrandt, den andra är Lena Sundström.

Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.

Tråkigt nog kommer jag inte på någon...

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.

Oj, det var länge sedan jag läste en bok som jag inte gillade det minsta... Hmm... Utan att ha läst någon och därmed inte vet riktigt vad jag pratar om, tycker jag ändå att många själv hjälp-böcker är rätt jiddriga...

2 kommentarer:

  1. No och jag och Utan ett ord måste jag prioritera snart. Det är nog bra att jag inte köper böcker just nu.

    SvaraRadera
  2. Haha, mina hyllor skulle också må bra av ett köpstopp men det kommer inte hända just nu. Däremot försöker jag läsa en del av de böcker som har stått här ett tag. Det blir lätt att de glöms bort...

    SvaraRadera