fredag 19 mars 2010

Utan ett ord - Linwood Barclay

Jag läste att bokhoran Helena hade läst den här boken och tyckte om den. Jag blev nyfiken på historien och författaren, så jag beställde hem den och började läsa.

En kväll går Cynthia, 14 år, och lägger sig efter ett bråk med sina föräldrar. När hon vaknar morgonen därpå är båda hennes föräldrar och hennes storebror borta. De har alla försvunnit och hon har ingen aning om vad som hänt eller vart de tagit vägen. 25 år senare är hon gift med Terry, de har en dotter som heter Grace och ingen har fortfarande någon aning om vad som hände den där natten.

Berättaren i boken är maken Terry. (Jag håller med Helena att det var ett smart drag.) En dag får Cynthia ett telefonsamtal från en främmande man som lämnar ett meddelande från hennes familj. Vad menar han? Vem är han? Vad innebär det här?

Tyvärr tycker jag att man kan lista ut ungefär hur det hänger ihop allt för tidigt vilket trubbar av spänningen en aning, men den har ändå några härliga twistar och är fortfarande en riktig bladvändare.

Jag ser fram emot nästa bok av Linwood Barclay, den kommer tydligen till våren... Perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar