onsdag 29 september 2010

Bokgeografi - Italien

Italien är ett land jag älskar att läsa om. Det är ett så vackert land med så mycket spännande historia. De har också många bra författare!

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Italien eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Niccolò Ammaniti är född i Rom av alla vackra städer som finns, och hans bok Mellan himmel och helvete är en av mina favoriter. Har dock inte läst något mer av honom än.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Italien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Donna Leon är amerikanska men bor nu för tiden i Venedig. Jag har läst några av hennes deckare, och det gör jag mest för de underbara beskrivningarna hon har av just Venedig. Hon beskriver staden, maten, människorna och vinet på så sätt att jag bara vill åka till staden själv för att uppleva alltihopa!

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Italien, som du inte läst, men är nyfiken på.

Primo Levi föddes i Turin. Han var författare och kemist och var fånge i Auschwitz i nästan ett år. Jag har inte läst något av honom, men jag är väldigt nyfiken på hans bok Är detta en människa?

1 kommentar:

  1. Har inte läst Mellan himmel och helvete, men däremot Jag är inte rädd och Långt, långt härifrån som jag gillade båda två. Har faktiskt inte läst Donna Leon, kanske borde göra det.

    SvaraRadera