måndag 6 september 2010

Bokgeografi - Kanada

Den här, den andra veckan, i Lindas bokgeografi handlar om Kanada.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Kanada eller är skriven av en författare men anknytning dit.

Jag har läst Alla familjer är psykotiska av Douglas Coupland, som är från Kanada. Det var nog fem år sedan nu jag läste boken och jag gillade den, men inte mycket mer. Det har därför inte blivit att jag läst något mer av honom, men eftersom många  i bokbloggvärlden verkar gilla honom har jag tänkt att ge honom en chans till. Så, vad säger ni? Var ska jag börja någonstans?

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Kanada. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Peter Robinson är född i England, men bor i Kanada. Jag har läst hans två första romaner i deckarserien. Jag vet att jag verkligen gillade ettan och var ganska snabb på tvåan, som jag inte tyckte var lika tilltalande så jag har ännu inte läst trean. Det är tänkt att jag ska göra det, det har bara inte blivit av än.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Kanada, som du inte läst, men är nyfiken på.

Margaret Atwood är från Kanada och om jag har förstått det rätt kommer det tydligt fram i hennes texter hur mycket hon gillar Kanada. Jag har Kattöga, Oryx och Crake och Alias Grace här hemma, och jag ser fram emot alla tre. Har dock ännu inte bestämt i vilken ordning jag ska läsa dom...

3 kommentarer:

  1. Har aldrig läst Coupland, men som du säger känns det som en författare man bör testa. Kattöga kommer jag definitivt att läsa snart.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst några av Coupland för bokhyllan hemma kryllar av dem eftersom sambon är frälst. Jag gillade både Girlfriend in a coma och Microslavar, som jag läste när det begav sig på 90-talet och det passade bra in i tiden. Det är en del skruvade historier, men Hej Nostradamus är lite allvarligare och lite annorlunda berättad. Den gillade jag mycket.

    Älskar Atwood och kommer fortsätta beta av hennes boksskatt under hösten!

    SvaraRadera
  3. Så, det kanske skulle vara dags att prova på Hej Nostradamus. Har hört gott om den innan också...

    Atwood börjar det absolut bli dags för! Frågan är som sagt var man ska börja...

    SvaraRadera