torsdag 7 oktober 2010

Mario Vargas Llosa - Är det han som är annorlunda, eller är det jag?

Nu har vi alltså fått redan på vem som vann nobelpriset i litteratur i år. Det blev Mario Vargas Llosa. Det tog en stund innan jag hörde vad Peter Englund sa. Jag vet inte om det beror på mig, eller om det var hans nervositet. Men efter en stund föll polletten ner.

Jag har faktiskt en bok av honom, en pocket jag köpte 2008. Jag har dock inte läst den ännu, men nu blev jag jättesugen. Kommer nog slita upp den och börja läsa ganska snart. Det skulle vara kul att ha läst/läsa något av honom nu i och med att det kommer pratas om honom ganska mycket ett tag framöver.

Jag sitter hemma, så det blev att genast gå in på bokbörsen och köpte hem tre andra böcker av honom. Mest bara för att det för ovanlighetens skull är en för mig intressant författare som vann i år. Herta Müller tilltalar mig också även om jag inte har någon bok av henne än. (Eller läst någon.) Är det pristagarna som håller på att ändras? Väljs mer folkvänliga författarskap? Eller är det jag som har ändrats? Jag vet inte...

4 kommentarer:

  1. Jag hörde inte heller vad han sa, det var alldeles för luddigt. Sen när jag läste vem det var så kände jag igen namnet, men kan fortfarande inte riktigt komma på varför....

    SvaraRadera
  2. Hörde först vad han sa när han tog det på engelska, haha. Var alltså inte ensam om det. Kan tänka mig paniken som spreds när han sa det på svenska inför alla journalister och inte en jäkel hade en aning om vem författaren först var, haha.

    Jag har två av honom hemma och har läst en del del om honom (kul!). Gick genast in om beställde den enda som fanns på svenska på pocket också, orkar inte läsa alltför mycket på spanska även om originalspråk såklart alltid är bäst.

    SvaraRadera
  3. menar; läst den del AV honom. Fast också OM honom, förståss, när jag pluggade latinamerikansk litteratur på Universitetet för några år sen.

    SvaraRadera
  4. När han hade sagt namnet började flera på akademin att hurra och jubla, och jag hade inte hört vem han sagt. Det verkar som att det är fler som hade svårt att höra, så man undrar ju om folk jublade trots att de inte hörde vem han sa!?

    Jag vet däremot inte så mycket OM honom :)

    SvaraRadera