måndag 4 oktober 2010

Läsutmaning: Svenska klassiker

Jag har tänkt och jag har funderat, men nu har jag bestämt mig att gå med i Zachans läsutmaning Svenska klassiker. Det går ut på att man ska läsa svenska klassiker, hur många kan man välja själv. Zachan ger sig på att läsa fyra klassiker, och den utmaningen hoppar jag gärna på. Four it is!

Nu råkar det ju vara så att jag precis läst ut Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga (som jag skrivit om här), och den ingår ju i facket svenska klassiker och därmed har jag redan läst den första boken i utmaningen :)

Vilka böcker jag mer ska läsa? Ja, Kallocain av Karin Boye har jag en ny fin pocketversion av här hemma så den blir det nog. Sedan kommer det bli lite Hjalmar Söderberg tror jag. Sedan får vi se... Kanske Strindberg? Moberg? Fogelström? I don´t know yet.

Om någon vill tipsa om några bra svenska klassiker tas det tacksamt emot. Jag har läst några, men de flesta var det länge sedan jag läste så jag är inte främmande till någon omläsning eller två. Jag vill veta vilka ni tycker är de bästa guldkornen vi har i våran svenska litteraturhistoria.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att Vilhelm Moberg alltid är läsvärd, och både Utvandrareposet och Din stund på jorden är favoriter. Kan även tycka att Moa Martinssons Mor gifter sig är en pärla, och bland nutida svenska författare rekommenderar jag varmast att läsa Torgny Karnstedts Låtsaskungen (eller varför inte Slamfarmen?). Toppenböcker om verkligheten!

    SvaraRadera
  2. Vad mycket bra tips! Moa Martinsson ska jag kolla upp, det passar ju perfekt till den här utmaningen. Torgny Karnstedt har jag helt missat, får kolla upp honom också!

    SvaraRadera