fredag 1 oktober 2010

Bibeln - en läsvärd bok?

När jag var liten hade jag Barnens Bibel. Jag vet att jag läste någon gång i den, men inte speciellt mycket. Nu när jag är äldre har jag fortfarande inte läst Bibeln. Jag kan ju börja med att säga att jag inte är troende. Men Bibeln är ju trots allt en stor bok. En av de största, om inte den största, här i Sverige.

På ett sätt skulle det vara intressant att läsa den, men jag vet inte. Den lockar inte så mycket ändå. I teorin skulle det vara intressant att läsa någon viktig bok från alla världsreligioner, men i verkligheten känns det lite tråkigt. Tradigt att kämpa sig igenom dessa tjocka och nog ganska tråkiga böcker.

Vad säger ni? Har ni läst någon av de stora böckerna? Är de läsvärda? Och mer specifikt, är Bibeln en läsvärd bok?

8 kommentarer:

  1. Jag har läst hela biblen. Nya testamentet är läsvärd, och vissa delar av gamla testamentet. Men många delar i gamla testamentet går att hoppa över...

    SvaraRadera
  2. Du verkar veta vad du pratar om, så min fråga till dig blir: Vilka delar mer exakt är läsvärda?

    SvaraRadera
  3. Läsvärt om man väljer en äldre översättning, tycker att den nya saknar all schwung i språket även om det säkert är mycket välbehövligt att se över godtyckligheter i översättningen.
    (Det var lite förvånande hur mkt våld och sex gamla testamentet innehåller...)

    SvaraRadera
  4. Helt ärligt var det inte många år sedan jag fattade att bibeln var en bok med berättelser, inte bara religöst mumbojumbo. Sen dess är jag sugen på att läsa den, men orkar man?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att Bibeln helt klart är en läsvärd bok, fast jag är ju kristen så folk kan nog kalla mig partisk ;)

    Hela boken skulle jag kalla läsvärd. Men böcker som kan uppfattas tråkiga är t.ex. tredje Mosebok med alla lagar, första krönikeboken där de 11 första kapitlen är släktregister. 1-2, 4-5 Mosebok är fyllda med berättelser, likadant i princip resten av gamla textamentet. Psaltaren är sånger och dikter. Ordspråksboken är en av mina personliga favoriter och kan verkligen rekommenderas. De råden är inte tidsbundna utan fungerar än idag.

    I Nya testamentet har du först de fyra evangelierna som är fulla av berättelser om när Jesus vandrade på jorden. Sedan följer en massa brev som apostlarna skrivit till församlingarna under det första århundradet, jag tycker mycket om dem men vet inte hur någon som inte är kristen skulle uppfatta dem. Till sist har du Johannes Uppenbarelse, en bok om jordens undergång, intressant men väldigt svårbegriplig :P

    Bibeln består egentligen av alla möjliga sorters texter, det finns historieböcker, science-fiction/fantasy (om man kan kalla Uppenbarelseboken för det), lyrik, kärleksberättelser/erotik, ordspråk, spännande berättelser, happy-endings etc. Det finns helt enkelt det mesta.

    Vet dock inte om jag rekommenderar att sträckläsa Bibeln, jag själv sträckläste visserligen NT precis när jag blivit kristen. Men att ta lite i taget är nog ett bra råd. Annars kan det nog bli maffigt.

    SvaraRadera
  6. Marias bokliv: Ja, jag har hört att det är mycket våld och sex. Inte direkt barnvänligt. Antagligen därför jag fick Barnens bibel när jag var liten ;)

    Evelina: Precis! Orkar man?

    Zachan: Vad många bra råd du hade! Nej, någon sträckläsning blir det inte. Johannes Uppenbarelse låter ju intressant, men inte så kul om man inte fattar någonting... Lagarna och släktregistrerna låter ju inte så lockande, så det får nog bli att ta en titt på Ordspråksboken.

    Tack för tipsen! Jag kanske återkommer när jag sitter och läser Boken och det är något jag inte fattar. Eller något jag vill diskutera!?

    SvaraRadera
  7. Jag läste Bibeln, eller valda delar, i litteraturvetenskapen, och det underlättade väldigt mycket att få möjlighet att diskutera den. I början är det låååånga haranger om släktskap hit och dit och sedan är det som om en propp lossnar. Jobs bok bjuder särskilt in till många tankar om prövningar och om det är rätt att pröva tron hos människan... Och Höga visan är en mycket finstämd och lätt erotisk bok. Lite gott och blandat där med andra ord..=)

    SvaraRadera
  8. Frågan är om jag orkar med de där låååånga tråååkiga bitarna. Tror tyvärr inte det. Jag hoppas nog rakt på godbitarna i så fall :)

    SvaraRadera