måndag 1 november 2010

Läslistan bara växer och växer (men skulle man verkligen vilja ha det på ett annat sätt?)

Jag har varit dålig på att blogga och att läsa min bok de senaste dagarna. Jag vet inte varför. Har bara inte blivit av, men nu är jag sugen igen. Igår läste jag ur Jane Eyre och kom riktigt in i boken (för andra gången). Har varit lite halvdant med läslusten på sista tiden, men jag känner hur den kommer krypande tillbaka.

Igår såg jag filmen Illusionisten (Neil Burger) med Edward Norton. Jag gillar Edward Norton och filmen var klart godkänd. Lite traditionell och inte speciellt nyskapande direkt, men alla filmer behöver inte vara det. Det var en mysig film och jag älskade miljöerna och känslan i filmen. En trevlig, mysig film helt enkelt. Varken mer eller mindre.

Jag har ju tagit mig på en del läsuppgifter. Närmare bestämt fyra stycken.

Jag har sagt till mig själv att jag ska läsa fler klassiker. Det blir så lätt att jag sparar böcker jag tror är bra, men vad är meningen med det när det finns så mycket bra att läsa, så högen kommer ändå aldrig ta slut?

Jag är med i Zachans läsutmaning Svenska klassiker där jag ska läsa fyra svenska klassiker under höstterminen. Jag har läst Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga, så jag har tre böcker kvar.

Jag är ju med i läsutmaningen Bokustoppen. Jag har läst flera av böckerna, men jag har en del kvar. Det var länge sedan jag läste en bok till den här utmaningen. (Under min flik kan man se vilka jag läst och vilka jag inte läst.) Problemet är att de jag inte läst är jag inte vidare sugen på. Motstrider ju lite själva naturen i en sådan läsutmaning att inte läsa dom man inte känner för, men men, man är ju inte mer än människa...

Sist men inte minst har jag sagt att jag ska börja nöjesläsa på engelska. Det har jag ännu inte hunnit börja med.

Jag ser fram emot alla läsuppgifter, och jag håller ju på. Jane Eyre är ju faktiskt en klassiker. I och med att läslusten vackat lite på sista tiden känns det som att jag inte kommer någon vart i läsutmaningarna, men snart tar det förhoppningsvis fart igen...

4 kommentarer:

  1. Ärligt talat så har det inte gått alsl för mig med Svenska Klassiker. Jag ska göra mitt tredje försök med Göste Berling nu. Och nu ska den bli läst! Känns lite tredje gången gilt.

    SvaraRadera
  2. Skönt att det inte bara är jag som har fastnat lite i den här läsutmaningen :)

    Lycka till med Gösta Berlings saga. Det skulle vara kul att höra vad du tycker om den.

    SvaraRadera
  3. Som du kanske sett på bloggen så gick det inte med Gösta. Jag får helt enkelt stå över. Tyckte liksom inte att den upphackade historien var så rolig :/

    SvaraRadera
  4. Jag förstår mer än väl vad du menar! Jag fick kämpa mig igenom den på vissa ställen. Har du läst några andra böcker till utmaningen?

    SvaraRadera