onsdag 24 november 2010

Bokgeografi - Mexiko

Jag jobbar mig ikapp i Lindas (på bloggen Enligt O) bokgeografi. Jag ligger nu bara en vecka efter, så jag börjar se ljuset i tunneln. Nu tittar jag närmare på Mexiko!

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Mexiko eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Jag kommer inte på någon här, jag har googlat men hittar mest författare jag inte känner igen, och om någon bok jag läst utspelar sig i Mexiko, det gör det säkert, men jag kommer inte på någon...

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Mexiko. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Okej, det här var inte ett lätt land. Jag väljer därför här en författare vars böcker jag inte läst, men jag har sett några filmer där han har skrivit manuset. Författaren är Guillermo Arriaga, och filmerna är 21 grams (av Alejandro González Iñárritu) och Babel (även den av Alejandro González Iñárritu). (21 grams har jag skrivit lite om här) Två filmer jag verkligen gillar!

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Mexiko, som du inte läst, men är nyfiken på.

Nobelpristagaren Octavio Paz har jag inte läst. Jag vet inte så mycket om honom och hans författarskap, så jag vet inte om jag verkligen vill läsa honom för något annat skäl än att man vill läsa alla nobelprisvinnare (fast det aldrig kommer att ske).

3 kommentarer:

  1. Se även Älskade hundar av Arriaga & Iñárritu , det var den första i "serien" om döden som fortsatte med 21 gram och Babel!

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt lyckats missa alla filmer av Arriaga & Iñárritu vilket känns lite jobbigt...

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Jag hade ingen aning om att de tre filmerna hörde ihop. Blev nu väldigt nyfiken på Ålskade hundar.

    Enligt O, se det som så att du har några bra filmer framför dig :)

    SvaraRadera