fredag 19 november 2010

Bokbloggsjerka

Det är väldigt roligt och intressant att vara med i Annikas bokbloggsjerka. Först svarar jag på en fråga på min blogg, sedan kollar jag runt vad andra bloggare har svarat. Jag har på detta sätt hittat flera nya bloggar som jag följer, och det har blivit en del intressanta diskussioner. Om du inte har varit med, prova du också!

Den här veckan är frågan om jag alltid börjar på första boken i en serie, eller om jag kan hoppa på var som helst.

Jag MÅSTE börja från början. Vet inte varför, men jag kan inte hoppa över böcker som det är meningen att man ska läsa i följd. Inte ens om jag inte är sugen på att läsa de första böckerna. Då tvingar jag mig igenom dom.

Kanske inget jättebra system, och det kan bli lite jobbigt när det kommer till deckare då det ofta är många böcker med samma huvudkaraktärer. Även där måste jag läsa dom i ordning. Det kan bli ganska många böcker. Men ofta ångrar jag inte att jag börjar från början. Två författare jag gladeligen läser alla böcker av, och läser dom i rätt ordning, är Arne Dahls och Anne Holts böcker. Det känns som att jag får ut mer av böckerna om jag läst de tidigare delarna innan. (Även om jag kanske inte allltid kommer ihåg vad de har handlat om....)

7 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig. Måste verkligen läsa i ordning!

    SvaraRadera
  2. Skönt att det inte bara är jag :)

    SvaraRadera
  3. Jag känner inte igen mig :-)
    Det beror i och för sig på att jag hugger tag i en bok jag tycker är intressant, tar med den hem, börjar läsa och efter ett tag börjar jag inse att jag nog har missat någon händelse som har gått av stapeln innan boken jag håller i handen ens var påtänkt. Vad gör jag? Jag läser ut boken jag har börjat med för att sedan börja från början.

    Det funkar det med :-)

    Förresten är jag så oerhört glad att du har hittat många nya intressanta bloggar att följa tack vare Bokbloggsjerkan och det var också det som var meningen. Vi är visserligen långt ifrån målet med ca 100 deltagande bloggar per vecka men vi är ändå en bit på väg och det älskar jag!

    SvaraRadera
  4. Jag behöver inte läsa i ordning men ibland ger det definitivt ett mer världe och man lär känna karaktärerna närmare.

    SvaraRadera
  5. Annika, Inget sätt är dåligt förutom dom dåliga ;) Önskar att jag också kunde börja med en senare del ibland. Speciellt när jag inte är intresserad av de tidigare delarna. Men men, what's a girl to do?

    Det är ett fint mål, och det kommer förhoppningsvis snart att uppfyllas! (Även om det kommer bli lite mer tidskrävande om man vill se vad ALLA har svarat ;))

    Bokbrus, Eller hur! Det är intressant att följa karaktärerna från början. Plus att jag blir lite småirriterad (eller okej, ganska mycket irriterad) när jag märker att det har hänt en massa saker tidigare som jag har missat, och måste försöka snappa upp information lite här och där för att få reda på vad som har hänt..

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig om att vissa böcker bara "måste" läsas i en viss ordning. För mig blir det oftast deckarserier som jag slaviskt följer ordningen på.

    SvaraRadera
  7. Jag också! Kan bli lite jobbigt ibland då delar som kom ut för några år sedan ofta inte finns att få tag på i boklådor, där kommer internet och dess boksidor väl till pass!

    SvaraRadera