lördag 20 november 2010

Bokgeografi - Danmark

Lindas bokgeografi är nu i Danmark. Hmm, hur många länder är det det finns i världen egentligen? Har ingen riktig koll på det känner jag, men än kan jag nog känna mig lugn. Länderna tar nog inte slut för Linda riktigt än.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Danmark eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Jag har läst trilogin Hanne-Vibeke Holst skrivit om journalisten Therese Skårup; Thereses tillstånd, Det verkliga livet och En lycklig kvinna. Det var ett tag sedan jag läste dom nu, men jag vet att jag gillade dom mycket.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Danmark. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Jag har ännu inte läst Carsten Jensen, men jag tror verkligen jag kommer att gilla hans Vi, de drunknade. Men som sagt, det återstår att se...

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Danmark, som du inte läst, men är nyfiken på.

Suzanne Brøgger har jag inte läst något av, men det är ett sådant där namn som dyker upp lite här och där och som jag blir lite nyfiken på.

2 kommentarer:

  1. Jag vill också läsa både Carsten Jensen och Suzanne Brøgger. Har böcker i hyllan, men det blir liksom inte riktigt av. Och ja, det finns en hel massa länder, men jag har knappast läst böcker från dem alla...

    SvaraRadera
  2. Hahaha, nej det har verkligen inte jag heller!!! Där har vi en läsutmaning som är värd namnet :)

    Jensens bok är ju så tjock. Jag brukar inte vara rädd för det, men efter att jag läste Kings Det i höstas är jag inte direkt sugen på så tjocka böcker just nu.

    SvaraRadera