söndag 21 november 2010

Bokfrågornas ABC - del 22

Det börjar närma sig slutet på Lindas Bokfrågornas ABC. Nu är vi på bokstaven V.

1. Väder är centralt i vårt avlånga land. Vissa dagar har vi fått pröva på alla årstider under samma dag. Har du läst någon bok där vädret har stor betydelse?

Här måste jag vara tråkig och säga att jag inte kommer på någon.

2. Berätta om en bok som faller inom den ganska spretiga genren världslitteratur! Vad tycker du förresten om att kalla det en genre?

Jag ser att begreppet ibland används, men jag har aldrig använt det. Tycker nog att det finns bättre genrer att dela upp litteratur i. Genrer som säger mer om boken.

3. Har du läst någon bok som utspelar sig i eller vid något av världshaven?

Det blir flera tråkiga svar idag. Inte vad jag kan komma på....

4. Vänskap är viktigt. Det är också ett vanligt tema i böcker. Vilken bok har du läst som berättar om en speciell vänskap?

Stephen Kings Det (som jag skrivit om här) handlar om ett kompisgäng som lär känna varandra när de är små och återses när de är vuxna. Det är en väldigt speciell vänskap dem emellan. Speciell på flera olika sätt...

2 kommentarer:

  1. Tack Frida för dina fina ord hos mig, de värmer oerhört och det är ord som dina som får mig att kämpa vidare med mitt manus :)Nu ska jag kika runt lite på din blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag menade varje ord. Jag tyckte det var jättefint skrivit!

    SvaraRadera