fredag 5 november 2010

Bokfrågornas ABC - del 19

Vad fort det går. Veckorna bara rullar på och likadant gör Lindas Bokfrågornas ABC. Denna veckan är det bokstaven S.

1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig?

Oj, det här var ingen lätt fråga... Jag vet faktiskt inte...

2. Det vimlar av syskon i böckernas värld. Vilka är dina favoriter?

Jag blev svag för tvillingarna i Chimamanda Ngozi Adichies bok En halv gul sol (som jag skrivit lite om här). Annars är ju en klassiker bröderna Lejonhjärta. Åh vad jag tyckte den var sorglig när jag var liten! Jag gillade också tvillingarna Camilla och Charles i Donna Tartts Den hemliga historien (som jag skrivit lite om här).

3. Sagor hör bandomen till, men funkar även för vuxna. Vilken saga tyckte du bäst om som barn? Har du samma favorit nu?

Jag har alltid varit svag för Astrid Lindgren. När jag var liten minns jag att jag hade Den stora boken om Emil, och en tjock bok med Madicken, och flera Pippi-böcker. Jag har inte läst de här böckerna på länge, men jag skulle gärna vilja. Jag är ganska säker på att de håller fortfarande!

4. Att författare gör spotifylistor som soundtracks till böcker är inte ovanligt. Gör ett soundtrack till en favoritbok. En låt, fem, tio eller kanske fler.
Jag brukar inte lyssna på sådana soundtracks, så jag vet inte riktigt vad det handlar om. En kul idé att sätta ihop en egen lista dock. Men det får tyvärr bli en annan dag.

2 kommentarer:

  1. Gillar de tvillingpar du valt ut! Så olika trots sitt nära släktskap.

    SvaraRadera
  2. Eller hur!? Jag är kär i de allihopa :)

    SvaraRadera