söndag 7 november 2010

Bokgeografi - Japan

Jag ligger lite efter i Lindas bokgeografi, men här är mina svar på Japan.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Japan eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Jag har ännu inte läst En geishas memoarer av Arthur Golden, men jag har sett filmen (av Rob Marshall) flera gånger. Jag brukar vilja läsa boken först, men här såg jag filmen först, och jag tror inte att det skadade. Jag älskar filmen! Nästan så jag är rädd att boken ska förstöra den... (Jag vet, tvärtom-världen!)

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Japan. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Fri av Natsuo Kirino utspelar sig i Japan. Jag köpte boken för två år sedan, har inte läst den ännu då den har fallit i glömska. Men nu, tack vare Bokgeografin kom jag på att jag hade den, så nu har den åkt fram till min att läsa-hög :)

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Japan, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag har ännu inte läst Haruki Murakami. Jag har Fågeln som vrider upp världen, och jag ser verkligen fram emot att läsa den. Jag tror jag kommer gilla den jättemycket. Jag är bara inte så sugen på en så tjock bok nu efter Stephen Kings Det som jag läste ut nyligen. (Jag har skrivit om den här.) Murakami är ju inte lite hypad i bokbloggosfären, så jag är lite rädd att han inte kommer leva upp till de extrema höjder hans författarskap har höjts till.

Oj, vad dålig jag har varit på att läsa japansk litteratur. Konstigt då jag sett en hel del filmer därifrån och jag är fascinerad av deras kultur. Men, än är det inte för sent för bättring :)

4 kommentarer:

  1. Borde kanske se filmen då, jag har bara läst boken och tyckte mycket om den. Länge sedan dock, säkert tio år sedan. Har bara läst Norweigan Wood av Murakami, men den tyckte jag mycket om.

    SvaraRadera
  2. Jag såg filmen första gången med min mamma, och vi älskade den båda två! Jag gick till och med och köpte den efter att jag sett den. Var ett tag sedan jag såg den nu, blir kanske en titt ikväll efter The good wife!?

    SvaraRadera
  3. Har läst 3 Murakami-böcker (Fågeln, Kafka på stranden och hans bok om löpning). Han har ju ett speciellt sätt att skriva men det funkar, man blir liksom helt bortkopplad och fattar inget och allt är verkligt fast overkligt och bara så intressant att man vill fortsätta läsa.

    SvaraRadera
  4. Det låter onekligen spännande,men jag är lite rädd för den där "man fattar ingenting"-känslan. Det är många som har sagt så om Murakami, och det är det frågetecknet jag har om honom egentligen; kommer jag att gilla den delen? Det är nog det som gjort att jag inte tagit upp hans böcker än...

    SvaraRadera