fredag 19 november 2010

Bokgeografi - Skottland

Jag vet att jag ligger lite efter i Lindas bokgeografi, men jag tycker det är så kul och intressant för mig själv att kolla upp vad det finns för böcker och författare från ett av henne valt land. Många gånger vet jag inte var författare kommer ifrån, så jag googlar flitigt. Får se vad för författare det blir denna gång när landet är Skottland.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Skottland eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Jag läste Garnethill-trilogin av Denise Mina för ett par år sedan. Jag gillade vad jag såg och nu är jag sugen på hennes böcker om Paddy Meehan.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Skottland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Ian Rankin är en skotsk författare som jag läst några deckare av. Hans mest kända karaktär är Rebus.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Skottland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag läste nyss en recension (som du kan läsa här) skriven av Annika på hennes blogg (som du hittar här) om en av Val McDermids böcker. Jag skrev även till henne att det här är en författare jag varit sugen på länge, och nu är det nog snart dags att beställa hem ett exemplar. Men jag måste ju börja med första boken i en serie, och jag är sugen på böckerna om Carol Jordan och Tony Hill tror jag. De börjar med Sjöjungfrun sjöng sin sång. (Först idag jag insett att Val McDermid är en kvinna, by the way....)

2 kommentarer:

  1. Sjöjungfrun sjöng sin sång är riktigt bra! Visste att hon är kvinna, men inte att hon är skotte.

    SvaraRadera
  2. Det visste inte jag heller förrens jag googlade. Bra uppfinning det där :)

    SvaraRadera