tisdag 9 november 2010

Bokgeografi - Finland

Jag är nu framme i Finland i Lindas Bokgeografi.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Finland eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Jag läste nyligen Baby Jane av den finländska författaren Sofi Oksanen. Jag gillade verkligen boken och den sitter fortfarande med sina klor i mig. Det var en mycket stark liten bok! Nu ser jag fram emot att läsa hennes andra böcker, Stalins kossor och Utrensning.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Finland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Arto Paasilinna är ju känd här i Sverige, bland annat för att hans böcker ska vara roliga. Jag har läst två av honom. Harens år och Kollektivt självmord. Kollektivt självmord läste jag först, och jag vet att jag gillade den. Den var faktiskt lite rolig. Sedan läste jag Harens år som det talas så varmt om, men den var jag inte alls lika förtjust i. Därför har det efter det inte blivit av att jag läst någon mer.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Finland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Monika Fagerholm. Fagerholm är en finlandssvensk författare som jag ännu inte haft nöjet att läsa. Jag har Den amerikanska flickan och Glitterscenen i pocket här hemma olästa. Jag är väldigt sugen på dom och de ligger framme redo för att läsas, men jag är lite rädd. Rädd för att jag inte ska gilla lika mycket som alla andra. Mina förhoppningar är höga! Men också så gillar jag att spara lite på karamellen då jag tror att jag kommer älska henne. Och hennes böcker!

2 kommentarer:

  1. Då får jag pröva Baby Jane också! Stalins kossor funkade inte riktigt för mig, men många gillar den! Har inte läst Fagerholm heller, men köpte just Den amerikanska flickan. Ett första steg i alla fall!

    SvaraRadera
  2. En till som inte läst Fagerholm. Jag trodde jag var ensam om det fenomenet :)

    SvaraRadera