fredag 19 november 2010

Bokfrågornas ABC - del 21

Mina svar på Lindas frågor på bokstaven U kommer här:

1. Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till vuxna läsare?

Jag läser inte så mycket ungdomsböcker, men Hungerspelen av Suzanne Collins har jag läst (och skrivit lite om här), och älskade den, så den tipsar jag om till alla.

2. Finns det några böcker som du undviker?

Det finns genrer jag läser mer av och vissa jag läser mindre av, men en sorts bok jag aldrig läst är Harlequin, och jag är inte sugen på dom heller... Sci-fi har jag inte heller läst så mycket, men den genren är jag mer benägen att prova.

3. Berätta om en riktigt underhållande bok!

Jag tyckte att Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson var underhållande. Inte nödvändigtvis på ett skratta rakt ut och klappa sig själv på knäna-sätt, men sådär så jag satt och smålog. Både när jag läste och efter jag läst den.

4. Och slutligen vill jag att du tipsar om en bok som är alldeles underbar!

Oj, det finns flera. Men tre som jag har skrivit om på bloggen är Den hemliga historien av Donna Tartt, En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie och Precious av Sapphire. (Klicka på titeln i fråga för att se vad jag skrivit om boken.) Jag älskade var och en, och alla på sitt sätt.

4 kommentarer:

  1. Hungerspelen är fantastisk! Av dina tre underbara är det en jag inte läst, Precious.

    SvaraRadera
  2. Den är så fin. Jag gillade den boken. Ett knytslag i magen, men åh så fin! Det är en sådan där bok jag går och tänker på fortfarande, och då speciellt flickan i fråga, Precious.

    SvaraRadera
  3. Jag undviker böcker numera som är en sk sann historia och som handlar om barn som varit utsatta för hemskheter.

    Jag tror du kommer att tycka om Glaskupan!!!

    SvaraRadera
  4. Jag läser inte heller så många sådana böcker.

    Jag hoppas verkligen det :) Och jag tror nog det också...

    SvaraRadera