lördag 20 november 2010

Måste löpa hela linan ut

Ibland när jag har börjat i en bok som börjar kännas seg att läsa ut har jag ändå svårt för att lägga den ifrån mig. Det behöver inte betyda att den är dålig, det kan även vara mitt humör och vad jag råkar vara eller inte vara sugen på. Då tänker jag att om jag inte läser ut den nu kommer jag aldrig att läsa ut den. Men ibland känner jag att det är dumt. Om man inte tycker om en bok är det ju inte omoraliskt eller olagligt att inte läsa ut den. Men det är ju så svårt att inte läsa ut en bok jag har påbörjat. Jag menar, tänk om den på de nästa tio sidorna gör värsta vändningen och helt plötsligt är jag helt fast. (Det händer inte så ofta, men det gäller att hålla hoppet uppe. Eller hur?!?)

8 kommentarer:

  1. Precis sådär tänker jag. Har nog också skrivit om det en gång i tiden tror jag. Jag vet inte vad författaren vill förrän jag läst sista sidan. Ibland kommer det upp något där som gör att hela historien ställs i ett helt annat ljus och det är först då man vet på riktigt om det var bra eller inte.

    SvaraRadera
  2. Precis! Vad skönt! Det är inte bara jag som gör så :)

    Och en annan STOR anledning (kanske den största när jag tänker efter lite) är för att det är först då jag kan säga att jag har läst boken!!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår känslan exakt. Den varkar ha bott hemma hos mig de senaste veckorna. Det känns som om jag läst en massa, men inget har blivit utläst då jag bytt böckler hela tiden.

    SvaraRadera
  4. Det är lojalt och uthålligt! Jag förstår till viss del, man kan ju få en uppenbarelse på slutet, men jag ger nog upp relativt fort med böcker om de inte ger mig något på vägen.

    SvaraRadera
  5. Hej! Du har en liten award att hämta hos mig =)

    SvaraRadera
  6. Zachan, Visst är det frustrerande! Man bara läser och läser och läser och kommer aldrig till dörren...

    Bea, Jag önskar att jag också kunde göra så lite oftare. Det är inte bra för läslusten att tvinga sig själv att läsa ut en bok. Det kan ta veckor...

    Zachan, Åh, vad glad jag blir! Ska genast in och kolla:) Tack!!

    SvaraRadera
  7. Jag tänker som du!

    Om jag lägger ifrån mig en bok så gör jag det allt mellan 10-50 sidor. Men har jag kommit en längre bit in så att handlingen har utkristalliserat sig men kanske ändå inte fångar mig så har jag trots det svårt att helt sluta läsa. Det går kanske segt och det är långt mellan sittningarna med boken, men utläst SKA den bli! Annars är risken stor att minnet av den dåliga boken sitter kvar och den aldrig blir läst - då kan jag lika gärna rensa ut den och skicka till någon loppis.

    Däremot om jag som sagt slutar läsa efter bara en kort bit så kan jag ställa tillbaka boken i hyllan och hoppet lever kvar om att det kanske funkar bättre en annan gång :)

    SvaraRadera
  8. Problemet för mig är att även om jag bara läst 10-50 sidor lever minnet kvar av att den var seg eller tråkig eller hur jag nu upplevde den, och jag får väldigt svårt att ta upp den igen, eller rättare sagt, jag tar inte upp den igen. Varför det känns problematiskt att inte läsa ut en bok jag egentligen inte gillar vet jag inte, men så är det :)

    SvaraRadera