torsdag 18 november 2010

Bokfrågornas ABC - del 20

Det är dags för mina svar på Lindas frågor på bokstaven T.

1. Berätta om en bok som handlar om turism!

I böckerna Smultron och svek och Vinbär och vemod (det finns fler böcker i samma La Stella-serie men det är de här två jag har läst) jobbar Liselotte på en resebyrå. Jag vet att jag i boken fick känslan "Åh, va intressant, det låter ju riktigt roligt". Böcker har en tendens att kunna ge mig sådana känslor inför olika yrken (som jag annars inte är speciellt intresserad av).

2. Jag har funderat en del kring trender inom litteraturen. När man studerar litteraturhistoria talas om olika stilar som romantik, naturalism och modernism. Vilka trender skulle du säga karaktäriserar litteraturen just nu?

Jag skrev nyligen ett inlägg om misär-litteraturen som är så stor just nu och har varit det ganska länge. De tog upp ämnet på babel och de tre kraven för att det ska räknas som mis-lit är ett överjävligt liv, lyckligt slut, och den ska vara sann.

3. Vilken är din favorittitel?
 
Det finns många fina titlar, men en jag gillar både som bok och titel är; Tillsammans är man mindre ensam (Anna Gavalda). Hundra år av ensamhet (Gabriel Garcia Márquez) är också en fin titel, men jag har inte läst den boken ännu. Den ligger dock här hemma orange och fin och väntar på sin tur.
 
4. Berätta om en bok där tillfälligheter spelar stor roll.

Nu kanske mitt svar blir lite fel, för jag väljer här en bok jag inte har läst, men om jag fattat saken rätt spelar tillfälligheter en stor roll i Tärningsspelaren av Luke Rhinehart.

4 kommentarer:

  1. Tärningsspelaren är en skum bok. Gillade den inte, men min man gjorde det. Smultron och svek var ganska så söt, men del två har jag faktiskt inte läst ännu.

    SvaraRadera
  2. Jag har hört mycket blandade åsikter om Tärningsspelaren, och det är nog varför jag inte kommit mig för att läsa den en. Men jag vill läsa den, för jag vill veta "what all the fuzz is about"!

    SvaraRadera
  3. Det var därför jag läste den. Ett skäl så gott som något. Samma sommar läste jag också På drift och Räddaren i nöden. Ett grabbtema som inte lyckades.

    SvaraRadera
  4. Hahaha, inte det. Va synd. Jag har På drift här hemma också som jag tänkt bita i snart. Det är en sådan där bok som hängt över mig ett bra tag. Nu blev den kanske inte lättare att plocka upp direkt :)

    SvaraRadera