tisdag 16 november 2010

Jane Eyre - Charlotte Brontë

Vilken bok det här är! Jag förstår att den är en klassiker. Jag älskar boken, jag älskar Jane, jag älskar mr Rochester, jag älskar alltihopa. Jag gillar hur Brontë beskriver utseendena på folk. Så här står det på s. 398:

"Ansiktet drog blicken till sig, det var som ett grekiskt konstverk med alldeles rena drag, en rak, klassisk näsa och en atenares mun och haka. Det är faktiskt sällan en engelsmans ansikte kommer så nära de antika idealen."

Härligt, eller hur!? Inte för att jag vet hur en atenares mun och haka ser ut, men det ser säkert bra ut. Det här var en underbar bok med underbara karaktärer, underbara miljöer och den har ett underbart språk. Det är intressant att se hur lite människan har förändrats trots stora skillnader i vårat samhälle, med bilar, datorer, internet, mobiltelefoner osv. Hur våra känslor och tankar om naturen och varandra ser precis likadana ut idag, 150 år senare.

Jag är väldigt glad att jag läste den här boken, och jag kan säga redan nu att den kommer att läsas om och om igen. Av mig, och av många andra.

9 kommentarer:

  1. Jag läser den också nu :) Har bara hunnit cirka 60 sidor in, men är också övertygad om att jag kommer älska den!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med! Den är helt underbar!!!

    SvaraRadera
  3. Det är klart en av de bästa böckerna som har skrivits. Jag har hunnit med den fyra gånger och ändå hittar jag något nytt i den som jag gillar varje gång!

    SvaraRadera
  4. Boken är fortfarande med mig. Finns så mycket i den, den har ju allt! Absolut omläsnings-kvalitet på den här boken :)

    SvaraRadera
  5. Du följer väl P1:s bokcirkel? Den handlar om Jane Eyre.

    SvaraRadera
  6. Ja, jag har hittills lyssnat på ett och ett halvt program. Sedan ska jag snart lyssna på Kafka på jobbets podcast om samma bok. Ser verklligen fram emot det!

    SvaraRadera
  7. Ja gör det är du snäll! Vi behöver en lyssnare som inte är släkt med någon av oss och som kan ge lite ärlig kritik.

    SvaraRadera
  8. Lite ärlig kritik är på gång. Det har inte riktigt passat för mig att sätta mig ner och lyssna, jag vill ju känna för det och hinna, så att jag lyssna ordentligt. Idag är dagen. Idag ska jag lyssna. Det ska bli spännande!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar verkligen denna blogg eftersom det har goda insikter och det är en sarkastisk en.

    SvaraRadera