fredag 12 november 2010

Bokbloggsjerka

Annika har idag ställt en ny fråga till veckans bokbloggsjerka. Hon undrar om jag använder ett betygssystem när jag recenserar böcker. Om ja, hur ser det då ut? Om nej, hur guidar jag mina läsare till vad jag tycker är bra/dåligt.

Något betygssystem har jag inte. Av olika anledningar. Ett är att jag själv inte bryr mig så mycket om en siffra, det betyder ingenting för mig. Jag läser hellre texten i recensioner. Ett annat skäl är att jag har en tendens att haka upp mig på vad jag ska sätta för betyg. Jag velar fram och tillbaka, den är en trea, nej, en fyra, nej, en trea. Ja, en trea. Och två dagar senare har jag ändrat mig igen...

Hur guidar jag mina läsare. Ja, jag skriver vad jag tycker om boken. Bra och dåligt. (Om det finns både bra och dåligt, ibland är det bara det ena.) Sedan brukar jag skriva om boken är toppenbra eller ett bottennapp. Annars tror (hoppas) jag att man får en känsla av vad jag tyckte om boken ändå. Och om jag är tveksam över boken och velar i mitt tycke om den hoppas jag det kommer fram också.

6 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. En roman tilltalar på så många olika sätt, och förskjuter på så många olika sätt. Man kan avsky vissa delar och älska andra. Det kan vara en odödlig klassiker medan man själv tyckte att den var dammtråkig. Ett skriftligt omdöme är allra bäst.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig (jag är lika velig). På ett sätt känner jag att avsaknaden av betyg gör att jag måste ta mig i kragen: med ett betyg är det så lätt att bara sätta en siffra (om jag för en gångs skull är ovelig) och inte lägga någon kraft på att förklara vad jag egentligen tycker.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar att göra både och dvs ha både betyg och skriva vad jag tycker. Då kan bloggläsaren läsa det dom vill.

    Jag tyckte att det var viktigt att definera vad de olika betygen betyder. Annars fyller dom inte så stor funktion.

    SvaraRadera
  4. Tobias, precis! Sedan ska jag väl säga att jag inte ALLTID går in på alla detaljer i alla fall, men det är bra att ha målsättningar i livet, right? :)

    Spetsig, detta velande... Jag håller på att "lära mig" att sätta betyg. Är med på bok.nu där man ska betygsätta böcker, men till och med när det "bara" är för mig själv blir jag helt velig och ångrar mig, och funderar och omvärderar. :)

    Bokbrus, jag gillar dina recensioner! När andra skriver en recension kan det vara en extra krydda med betygsättning (om man skriver en text också). Jag håller med om att det är viktigt att den som sätter betygen är öppen och förklarar sin betygsskala.

    SvaraRadera
  5. Jag ger boken ett betyg i avsnittet bokfakta och efter en kort resumé av bokens innehåll ger jag mina egna omdömen om vad jag tycker var bra respektive dåligt.

    Däremot har jag inte, som Bokbrus påpekar, någon slags förklaring till vad de olika betygen står för och det är någonting som jag verkligen kommer att ändra på. Snart!

    P.s: kommer du att delta i Moment 2 av litteraturkursen?

    SvaraRadera
  6. Annika, jag gillar dina recensioner också! Men de kommer nog bli strået vassare när jag vet vad skalbetygen står för :)

    Jag vet inte om jag kommer vara med på kursen. Det verkar inte så just nu. Jag har kontaktat läraren och jag kanske kommer hoppa på i farten, så att säga.

    SvaraRadera