torsdag 3 juni 2010

Precious - Sapphire

Precious är en flicka på 16 år som bor i Harlem. Hon har misshandlats fysiskt och sexuellt av både sin mamma och pappa. När hon är 16 år har hon redan fått två barn som hennes egen pappa är pappa till. Hon kan varken läsa eller skriva, men hon gillar skolan. Så en dag får hon börja på vad hon kallar en 'alternativ' skola. En skola där hon från början lär sig att läsa och skriva. Den första läxan är alfabetet. Precios gillar sin lärarinna miss Rain som får henne att känna att någon ser henne. Hon kommer även nära några av sina klasskompisar, och de blir hennes första kompisar. Hon inser att hon inte är ensam i världen, att det finns andra tjejer som varit med om liknande saker.

Det här är en så fin bok! Det ömmar i hjärtat för den här tjejen genom hela boken. Så mycket hon varit med om som ingen borde vara med om. Den här boken kunde jag bokstavligen inte lämna ifrån mig, jag kunde bara inte sluta läsa. Jag kommer berätta för alla som vill lyssna (vid närmare eftertanke kommer jag berätta för de som inte vill lyssna också) om denna underbara lilla bok! Det här är en bok som alla borde läsa. Jag läste den på svenska, men jag har den versionen av boken när även texten finns på engelska så jag kommer läsa den även på engelska, var så säker.

Det är lätt att glömma ibland hur tacksam jag är att jag kan läsa och skriva. Kan inte tänka mig hur livet skulle se ut utan det. Den här boken påminde mig. Läs den! Det är underbar läsning!

Boken ingick i läsutmaningen Bokustoppen 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar