lördag 26 juni 2010

Tio små negerpojkar - Agatha Christie

Mellan studierna har jag tagit mig tid att läsa denna utmärkta lilla bok. Det är första boken jag läser av Agatha Christie, och jag fick mersmak! Boken jag har har jag köpt på ett antikvariat och är tryckt 1969. Det är en klassisk berättelse som återkommer idag i en mängd filmer och tv-serier bl.a. Tio personer som inte känner varandra blir inbjudna till en ö och en efter en blir de mördade. Mördaren är en av de tio, men vem? Dessutom följer morden en barnramsa:

"Tio små negerpojkar åt supé i Rio.
En satte i halsen, och så blev det bara nio.

Nio små negerpojkar sovo utan måtta.
En sov över sig, och så blev det bara åtta."

Och så fortsätter det.

Detta var en trevlig liten bok att läsa så här i början på sommaren. Eller, trevlig... Men en gåta som man försöker lista ut, och man kan inte sluta läsa tills man vet hur berättelsen slutar.

2 kommentarer:

  1. Detta är en favorit även hos mig.

    SvaraRadera
  2. Har du kanske tips på vad jag ska fortsätta med när det gäller Agatha Christie? Det verkar ju vara lite av en djungel.. :)

    SvaraRadera